رادیو کربن کلید فهم گذشته زمین است

به گزارش سیناپرس، دانشمندان در مقاله ‌ای که روز گذشته (۵ نوامبر۲۰۲۱) در مجله Science منتشر شد، نشان داده‌اند که چگونه پیشرفت ‌های اخیر در دانش ما از سطوح رادیو کربن گذشته، درک ما از فرآیندهای آب و هوایی، فعالیت خورشیدی، ژئوفیزیک و چرخه کربن را بهبود می ‌بخشد.
به باور محققان، درک اتفاقات گذشته برای فهم بهتر شرایط حال و پیش بینی تغییرات بالقوه زمین در آینده ضروری است. برای نمونه توسعه یک رکورد دقیق از کربن رادیویی اتمسفر با قدمت ۵۵ هزار سال قبل به محققان کمک می کند تا فرآیندهای رخ داده در زمین را درک کرده و در نتیجه پیش بینی تغییرات آب و هوا را بهبود بخشند.
رادیوکربن همچنین به ما امکان مطالعه  طوفان های شدید خورشیدی در گذشته را داده و دفعات و بزرگی این طوفان ها به کمک مطالعه رادیو کربن، قابل بررسی هستند. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که وقوع طوفان های خورشیدی می توانند به طور فاجعه آمیزی به شبکه های ارتباطی و برق آسیب بزنند.
دکتر تیم هیتون، سرپرست این تیم تحقیقاتی و مدرس ارشد دانشکده ریاضیات و آمار دانشگاه شفیلد، در این رابطه می‌گوید: رادیوکربن به عنوان ابزاری شناخته می‌ شود که به وسیله آن بسیاری از سوابق مختلف باستان‌ شناسی و آب و هوا را از ۵۵ هزار سال پیش تا امروز تاریخ ‌گذاری و همگام ‌سازی می ‌کنیم. با این حال، سطوح گذشته رادیوکربن نیز برای درک فعالیت خورشید، ژئودینامو، آب و هوای گذشته و تغییرات در چرخه کربن حیاتی است. ما طی سال ‌های اخیر شاهد انقلابی در زمینه ایجاد رکوردهای دقیق از سطوح رادیوکربن گذشته بوده‌ایم که منجر به شکل گیری بینش‌ جدیدی در گاه‌ شماری رویدادهای آب و هوایی گذشته، تغییرات در فعالیت خورشید، چرخه کربن و توزیع سطوح دی‌اکسید کربن (CO2) شده است.
پیشرفت ‌های علمی در زمینه تاریخ‌ گذاری به روش رادیو کربن به پژوهشگران اجازه داده است تا سطوح رادیوکربن موجود در محیط را با دقت بی ‌سابقه‌ ای تخمین بزند. برای نمونه طی سال گذشته، گروه پژوهشی IntCal، منحنی‌های کالیبراسیون رادیوکربن توافق‌شده بین‌المللی را برای اولین بار در هفت سال گذشته مجدداً مورد ارزیابی و محاسبه قرار داد.
به گرارش سیناپرس، آن‌ ها از اندازه‌ گیری‌ های تقریباً ۱۵ هزار نمونه از اشیاء با قدمت ۶۰ هزار سال پیش برای ایجاد منحنی ‌های کالیبراسیون رادیوکربن جدید استفاده کردند که  یک مقیاس قابل اعتماد برای  بررسی قدمت دقیق مصنوعات و درک زمین و سیستم‌های آب و هوایی اساسی هستند.
در خاتمه گفتنی است دانشمندان در پانل بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) نیز برای بهبود مدل های خود به رادیو کربن.  به عنوان نماینده ای برای خورشید، و به عنوان هدفی برای بهبود درک خود از منظومه شمسی و سیاره زمین تکیه می کنند.
منبع: sciencedaily