ویژگی عجیب قمر پلوتون زمین شناسان را شوکه کرد

 کارشناسان در جدیدترین تصاویر دریافتی از قمر شارون سیاره پلوتون ویژگی‌های زمین شناسی منحصربفرد و غیر قابل باوری را رصد کرده‌اند.
 
گفتنی است، وجود تپه‌ها، دره‌ها و فراز و فرودهای فراوان در قمر شارون باعث تعجب کارشناسان فضا شناسی شده است. 
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند، این تصاویر از پروب فضایی New Horizons که در حال عکسبرداری و نزدیک شدن به سیاره پلوتون بدست آمده است. 
 
 
تصاویر جدید در فاصله 49 هزار مایلی New Horizons در طول 16 ماه اخیر بیش از هزار و 200 عکس از سیاره پلوتون و قمر آن شارون گرفته و به زمین ارسال کرده است. از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد این تصاویر جدید کیفیت و وضوح بالای آن است. 
 
در این تصاویر منطقه‌ای به وسعت 240 مایل از سطح قمر شارون مشاهده می‌شود که دارای یک حفره عمیق است که برای یک قمر سیاره‌ای غیر معمول و ناشناخته محسوب می‌شود. 
 
قمر شارون سیاره کوتوله پلوتون ابعادی بسیار بزرگ دارد به طوری که برخی کارشناسان پلوتون و شارون را یک سیستم دو سیاره‌ای کوتوله می‌دانند. 
 
ابعاد این دره و لبه انحنای آن بر اساس تخمین‌ها در حدود 7 الی 9 کیلومتر عمق دارد. 
 
کارشناسان امیدوار هستند با نزدیک‌تر شدن New Horizons در آینده به سیاره کوتوله پلوتون بتوانند اطلاعات دقیق‌تری در خصوص ویژگی‌های زمین شناختی این قمر به دست آورند.
 
کارشناسان همچنین رنگهای تیره و روشن منحصر بفردی را در قمر شارون مشاهده کرده‌اند که از قطب شمال این قمر تا لبه خط استوای آن کشیده شده است. 
 
 
در ابتدا کارشناسان سطح شارون را فاقد گودال و یا دره شناسایی کرده بودند که عکسبرداری های جدید این نظریه را نقض کرده و هزاران دره و گودال را نشان داده است. 
 
پروب فضایی New Horizons ساخت سازمان فضایی ناسا است که در 19 ژانویه سال 2006 به فضا از طریق پایگاه فضایی Cape Canareral ارسال شده است. 
 
وزن این پروب فضایی در حدود 478 کیلوگرم است و نخستین کاوشگر فضایی است که به سوی سیارک کوتوله پلوتون حرکت کرده است. 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران،ماموریت New Horizons با رسیدن به سیاره پلوتون به اتمام نخواهد رسید و قرار است این پروب به کمربند Kuiper برسد تا اجرام سماوی بیشتری را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد. 
 
این پروب تا به حال از نزدیکی سیاره‌هایی چون ماه و مشتری عبور کرده است. 
 
انرژی این پروب توسط پنل‌های خورشیدی با توان 228 وات تامین می‌‌شود. 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا