کشف راز نهفته در باتریهای لیتیوم یونی توسط استاد ایرانی دانشگاه میشیگان

سیناپرس: یونهای لیتیومی بدون وقفه از آند به کاتد در حال رفت و برگشت هستند تا بدین ترتیب امکان شارژ شدن داشته باشند. درحقیقت این سفر هیجان انگیز برای قدرت بخشیدن به هر چیزی، از تلفن های همراه گرفته تا سایر ابزارهای برقی مبتنی بر باتری لازم است. اینکه در سطوح اتمی چه اتفاقی روی می دهد تا این فرآیند عملی شود معمایی است که به دست محقق ایرانی دانشگاه فنی میشیگان حل شده است.

رضا شهبازیان یسار دانشیار ایرانی دانشگاه میشیگان که مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی مواد از دانشگاه واشنگتن اخذ نموده تلاشهای زیادی به خرج داده تا نقشه واضح و روشنی از سفر طولانی یونها در باتری های لیتیومی ترسیم کند.

درحقیقت وی تلاش کرده تا این سفر عجیب و مرموز به فرآیندی قابل درک تبدیل شود. البته هدف نهایی وی از این مطالعه بی سابقه دستیابی به روش هایی برای طراحی و تولید باتری های بهتر، قدرتمندتر و با طول عمر بیشتر است.

به تازگی یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دکتر شهبازیان با استفاده از تکنیک ریزبینی الکترونی و فعل و انفعالاتی که در این حین صورت می گیرد توانسته ثابت کند همزمان با حرکت یونهای لیتیومی به سوی آندها، چه اتفاقی برای این ریزمیله ها روی می دهد.

نتایج این یافته ها در تازه ترین شماره نشریه تخصصی Nano Letters منتشر شده است.

دکتر شهبازیان در این خصوص می گوید: به عقیده ما این فرآیند حرکتی را می توان تحت عنوان "رقص اتمی" بیان کرد. همزمان که یونهای لیتیومی وارد الکترودها می شوند، ساختار لایه ای آنها تغییر می کند و بدین ترتیب ساختار ساندویچ شکلی به دست می آید.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا