تولید سوخت کاربردی از کیسه های پلاستیکی

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا، فرآیندی را ایجاد کرده اند که از نظر شیمیایی زباله های پلاستیکی را به ماده ای شبیه به سوخت تبدیل می کند.

برآوردها نشان می دهد که انسان سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می کند. تداوم این شرایط اوضاع محیط زیست را بحرانی کرده و از سوی دیگر ، چرخه حیات پلاستیک و تجزیه ناپذیر بودن آن، حذف این محصولات را پس از ورود به محل دفن زباله دشوار می کند. مطالعات متعددی نشان داده که  مقدار زیادی از این پلاستیک ها به میکروپلاستیک ها تبدل شده و وارد اقیانوس و سایر اکوسیستم ها می شوند.

در پی این موضوع، ماهی ها و سایر حیوانات این ذرات را مصرف می کنند که به نوبه خود بر سلامت آنها تأثیر گذاشته و حتی می تواند سلامت انسان را با خوردن غذاهای دریایی و سایر محصولات مختل کند.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی از روش تجزیه در اثر حرارت کاتالیزوری برای تبدیل کیسه های پلاستیکی به یک منبع سوخت جدید استفاده کردند. دانشمندان این روش را به عنوان « تجزیه ترمو شیمیایی مواد مبتنی بر کربن در غیاب اکسیژن»  تعریف می کنند.

طی این تحقیقات، دانشمندان  پلاستیک بازیافتی را با استفاده از گرمای شدید به بخار تبدیل کرده و به کمک ترکیب آن با یک کاتالیزور شیمیایی ، آن را به ماده ای شبیه سوخت تبدیل کردند.

به گزارش سیناپرس، مینگنگ لی، پژوهشگر ارشد این مطالعه در رابطه با سوخت به دست آمده از روش فوق می گوید: بخش ابتکاری این آزمایش، کاتالیزور مورد استفاده است. وجود کاتالیزور برای این فرآیند خاص بسیار مهم است زیرا تنها به یک مرحله برای رسیدن به محصول سوخت مورد نظر در دماهای نسبتاً ملایم نیاز دارد.

دانشمندان کاتالیزور مورد نظر خود را با فرو بردن زئولیت ( zeolite – یک ماده معدنی) در محلولی از نیکل و تنگستن ایجاد کردند. سپس این ماده را در کوره ای با دمای بیش از ۹۰۰ درجه فارنهایت خشک کرده و  در ادامه از این کاتالیزور در ترکیب با یک راکتور پیرولیتیک تک مرحله‌ای استفاده کردند که در دمای نزدیک به ۷۰۰ درجه کار می ‌کند تا ساختار کیسه‌ های پلاستیکی  مورد مصرف توسط انسان را بشکند.

اعضای این تیم مطالعاتی مدعی شدند که این فرآیند به عنوان گامی قطعی در کاهش اتکا به سوخت های فسیلی عمل می کند.به گزارش سیناپرس، محصول نهایی شبیه سوخت معمولی است و دانشمندان تلاش خواهند کرد تا روش های تبدیل پلاستیک خود را برای تولید سوخت از این منبع آلودگی به ظاهر بی پایان بهینه کنند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  مجله انرژی های تجدید پذیر و پایدار (Journal of Renewable and Sustainable Energy)  منتشر شده است.