دانشمندان به دنبال شکار حیات بر روی قمرهای مشتری

به گزارش ایسنا، اوایل هفته جاری آژانس فضایی اروپا اعلام کرد با شرکت هواپیمایی ایرباس برای پرتاب یک کاوشگر فضایی همکاری خواهد کرد.

این کاوشگر قرار است به منظور جستجوی حیات فرازمینی در چهار قمر یخی تیتان زحل، اروپا، گانیمد و کالیستوی مشتری در سال 2022 پرتاب شود.

کاوشگر قمرهای یخی مشتری (Juice) به دنبال پاسخ به این پرسش خواهد بود که آیا جهان‌های یخی که این دو سیاره عظیم گازی را احاطه کرده‌اند، پشتیبان حیات فرازمینی هستند یا خیر.

تمامی ماموریت‌های فضایی مهیج و جذاب بر روی درک منشا حیات و منظومه شمسی یا یافتن سیارات فراخورشیدی متمرکز بوده‌اند که ممکن است میزبان سیارات زمین‌مانند باشند.

دانیل براون، کارشناس نجوم دانشگاه Nottingham Trent در انگلستان در این باره گفت: اما حیات بر روی سیاراتی مانند زمین وجود ندارد و ممکن است در اقیانوس‌های قمرهای یخی وجود داشته باشد که حول غول‌های گازی مشتری‌مانند مدارگردی می‌کنند.

دانشمندان امیدوارند میکروموجودات زنده یا حتی موجودات ماهی‌مانند در دریچه‌های گرمابی آب‌های عمیق که بر روی زمین میزبان حیات هستند، وجود داشته باشند.

کاوشگر Juice، تیتان و سه قمر مشتری را کنکاش خواهد کرد که تصور می‌شود در زیر سطح‌شان میزبان اقیانوس‌ها باشند.

این ماموریت به دانشمندان درک بهتری درباره آنچه زیر پوسته یخی قرار دارد، ارائه می‌دهد و این که چنین ناحیه‌ای چگونه می‌تواند میزبان حیات باشد.

این کاوشگر بر روی موشک آریان 5 پرتاب خواهد شد و هفت سال و نیم حول زمین، مریخ و ناهید خواهد گشت تا بتواند سرعت کافی برای رسیدن به سیستم مشتری را بدون کوچک‌ترین سوخت ممکن به دست آورد.

این فضاپیما به مدت سه سال و نیم حول این سیاره عظیم مدارگردی خواهد کرد و جو توفانی، مگنتوسفر عظیم و همچنین قمرهای یخی آن را جستجو خواهد کرد.