موازی کاری یکی از چالش‌ های حوزه ژئوماتیک است

یاسر ابراهیمیان قاجاری امروز در  نشست تخصصی در خصوص چالش‌ها و راهبردهای حوزه GNSS در سطح ملی که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به صورت آنلاین برگزار شد، دغدغه اصلی متخصصان و محققان کشو را توسعه کشور دانست و افزود: توسعه کشور بدون توسعه فناوری امکان پذیر نیست و مسیر توسعه کشور از مسیر توسعه فناوری‌های راهبردی عبور می‌کند.

وی یکی از این فناوری‌های راهبردی را "ژئوماتیک" عنوان کرد و ادامه داد: در کنار نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی، ژئوماتیک به عنوان مگا فناوری نوظهور مطرح شده است؛ از این رو این ضرورت در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری احساس شد که فناوری‌های ژئوماتیک را در ساختار خود جای دهد تا مسیری برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

ابراهیمیان با بیان اینکه این فناوری در معاونت علمی هر چند با تاخیر ولی در نهایت به عنوان فناوری راهبردی به رسمیت شناخته شد، اظهار کرد: زیست بوم فناوری ژئوماتیک دارای مولفه‌هایی چون "شرکت‌های دانش بنیان"، "استارت‌آپ‌ها"، "دستگاه‌های اجرایی"، "سازمان فضایی"، "سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح" و "مراکز علمی" است و امروز این زیست بوم GNSS‌ در کشور ایجاد شده است.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، هدف این ستاد را توسعه محصولات در حوزه GNSS عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر شرکت‌های زیادی در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری سیستم‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ای جهانی و منطقه‌ای GNSS در کشور فعال شده‌اند، به گونه‌ای که این شرکت‌ها توانایی تولید محصولات در این حوزه را در حد جایگزین شدن با محصولات چینی دارند.

وی با تاکید بر اینکه این توانمندی، زمینه را برای تولید و صادرات محصولات حوزه ژئوماتیک در کشور فراهم می‌کند، اظهار کرد: تولید داخلی این محصولات همچنین در خروج ارز از کشور موثر است.

ابراهیمیان با اشاره به چالش‌های حوزه فناوری ژئوماتیک گفت: در حال حاضر بسیاری از ارگان و نهادها به صورت موازی کاری در این زمینه محصول تولید می‌کنند و این چالش بزرگ در حوزه فناوری ژئوماتیک است که می‌توان با رفع آن شاهد نمو و توسعه چنین فناوری نوظهوری در کشور باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا