چهار مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاجرا شد

دکتر سعیدرضا عاملی در جلسه ۸۴۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: چهار مصوبه قبلی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را آیت الله دکتر رییسی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد که اسناد بسیار مهم شورا محسوب می‌شوند.

وی یکی از این اسناد ابلاغ شده را مصوبه "بنیاد علم ایران" که در واقع جایگزین صندوق حمایت از پژوهشگران می‌شود. یکی دیگر از اسناد ابلاغی "صندوق علم و فناوری کشور" است که مجموعه حمایت‌های پژوهشی وزارت علوم در این صندوق متمرکز شده و این صندوق ظرفیتی را برای حمایت از پایان نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی ایجاد می‌کند.

دکتر عاملی از دیگر مصوبات "سند انرژی‌های تجدیدپذیر" را نام برد و تصریح کرد: این سند ظرفیتی را درسطح ملی برای انرژی‌های جایگزین فراهم می‌کند بنابراین می‌توان از طریق این سند از جایگزین‌هایی برای انرژی‌های فسیلی بهره برد.

وی افزود: درحقیقت این سند در حراست از محیط زیست و سلامت جسمانی مردم اهمیت محوری دارد. خوشبختانه این سند هم ابلاغ شد و همچنین سند "ملی معماری اسلامی ایرانی" که از مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، توسط رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: دستور جلسه ۸۴۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد ظرفیت‌هایی برای حمایت از خانواده‌های ایرانی در نام گذاری فرزندان بود. واقعیت این است نام نیکو برای فرزندان یک امر بسیار مهمی است. فرزندان ما در عمر طولانی خودشان را با «نام» می شناسند و دیگران هم با «نام»، فرزندان ما را می‌شناسند، لذا انتخاب نام نیکو، یک اصل مهم و هویت بخش است. کما اینکه همچنان در جامعه ایرانی نام‌های برگزیده‌ی اسلامی و ایرانی را شاهد هستیم.

وی افزود: در حقیقت ایجاد یک ظرفیت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی و هم ایجاد سامانه ارائه نام‌های تایید شده سازمان ثبت احوال، باعث توسعه حق انتخاب به خانواده‌های ایرانی، در انتخاب نام نیکو برای فرزندانشان می‌شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی اظهار کرد: در این دستور جلسه ارائه خدمات تشویقی برای خانواده‌ها را مد نظر داشتیم. به‌عنوان مثال با این ظرفیت ایجاد شده می‌توان شجره نامه نام‌های یک خانواده را در چندین نسل معرفی کرد و یا تلفیق‌های جدیدیاز اسم‌های رایج برخواسته از ادبیات فاخر ایرانی و نیز اسم‌های مذهبی (که در طول تاریخ ایران وجود داشته) را در معرض دید خانواده‌های ایرانی قرار داد. در این راستا صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش هم می‌توانند نقش یاری دهنده در شناساندن بهتر اسم‌های برگزیده به خانواده‌های ایرانی ایفا کنند.

وی تصریح کرد: در این جلسه، توسط رئیس جمهور  بر الزام آور بودن اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شد. لذا تمام دستگاه‌ها و نهادها ملزم به اجرای مصوبات شورا هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: طبیعتا الزاماتی که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد می‌کند، باعث می‌شود دستگاه‌های نظارتی کشور بر حسن اجرای مصوبات و تامین ضمانت اجرایی و قانونی، نظارت داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا