بوریس جانسون؛ تنها یک دقیقه به پایان دنیا وقت باقی است

به گزارش سیناپرس؛ نخستین بار سال 1992 در ریودوژانیرو برزیل بود که سران قدرت ها درباب معضلی مشترک با یکدیگر یک صدا شدند و از یک نگرانی بزرگ در آینده ای نزدیک خبر دادند.

تغییرات حدی اقلیمی که خود را در مخاطرات سیلاب های شدید، طوفان های مخرب، خشکسالی های پی در پی و غیره نشان داده بود دانشمندان را به این یقین رساند که چنین رخدادهایی ناشی از انباشت بیش از اندازه و غیر طبیعی گاز دی اکسید کربن در جو بوده است. خیلی طول نکشید که سازمان ملل نشستی با عنوان  کنوانسیون چارچوبی تغییرات اقلیم تشکیل داد که خروجی آن تشکیل هیات دول تغییرات اقلیمی موسوم به IPCC  بود که منجر به عقد تفاهم نامه ای به نام پرتوکل کیوتو شد که کشورمان هم آن ر پذیرفته بود.

از آنجایی که عمر پروتکل کیوتو در سال 2012 به پایان رسید اما نتیجه درخوری در باب کاهش کربن در جو و آثار زیان بار گرمایش جهانی مشاهده نشد به همین دلیل دولت ها در سال 2015 در پی عقد تفاهم نامه دیگری این بار در پاریس گرد یکدیگر آمدند.
 
اکنون ده ماه از اجرای تفوافقنامه پاریس می گذرد و ایران جزو چند کشور انگشت شماری است که هنوز به این توافقنامه نپیوسته است. گفتنی است،  اسناد مربوط به توافقنامه پاریس در حال بررسی در میان نوزده سازمان و نهاد وزارتخانه ای است که در حال جمع آوری امضای اولیه است.

اما یکی از نشست های مهم بین المللی که حاصل کنوانسیون سال 1992 در برزیل است، اجلاس طرفین با محوریت تغییرات آب و هوا است.گردهمایی به قدمت بیست و شش ساله که هر ساله در آبان ماه سران کشورها همراه با وزرای مربوطه برای بررسی چالش ها و رائه راهکارها متناسب با حفظ منافع ملی خود دور هم جمع می شوند.

COP26  امسال در گلاسگو اسکاتلند با توجه به تاخیری یک ساله در حالی برگزار شد که برخی متهمان اصلی پرونده انتشار کربن در جهان غیبت نابخشودنی داشتند؛ در حالیکه رئونالدو دیکاپریو هنرپیشه مشهور سینمای جهان در راستای ابزار نگرانی خود، به جمع سران دنیا در گلاسگو پیوست. گفتنی است در اين نشست، ولاديمير پوتين و ژايير بولسونارو، رييس‌جمهور روسیه و برزيل حضور ندارند.

این درحالی است که روسيه يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي آلوده‌كننده جهان است و ژايير بولسونارو، نيز به دلیل صدور مجوز برای قطع گسترده درخت‌ هاي جنگل‌هاي آمازون سخت مورد انتقاد قرارگرفته است.

بوريس جانسون، نخست‌وزير انگليس و از سخنرانان اين نشست، تغييرات آب‌وهوايي را به بمبی تشبيه كرد كه هر لحظه امكان انفجار آن وجود دارد. وی در سخنانش گفته است، آنچه غم‌انگيز است اين است كه تغييرات آب‌وهوايي فيلم سينمايي نيست و آخرالزمان به واسطه وقوع تغييرات آب‌ و هوايي يك واقعيت است. تنها يك دقيقه به پايان دنيا زمان باقي است و ما بايد همين حالا دست به اقدام بزنيم.

در واقع COP26 در راستای تصمیم گیری و اقدامات فوری با هدف متقاعد كردن كشورها براي جلوگيري از افزايش دماي كره زمين برگزار شده است. هدف اين است كه به همكاري همه كشورهاي جهان دماي كره زمين تا انتهای قرن حاضر بيش از يك و نيم درجه سانتي‌گراد بالاتر نرود.

فاطمه دلیر پژوهشگر در زمینه تغییر اقلیم و فوق دکتری مهندسی محیط‌‍ زیست از دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره ماهیت این نشست می گوید؛ بیست و ششمین نشست اعضا چهارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل درگلاسکو اسکاتلند از 31 اکتبر تا 12 نوامبر 2021، به ریاست آلوک شارما (نماینده پارلمان بریتانیا و رییس دوره‌ای کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل) کار خود را با شعار اتحاد جهانی در مقابله با تغییر اقلیم آغاز کرده است.

دلیر می گوید؛ در COP امسال هم گفتگوها بر 4 محور کاهش انتشار، سازگاری، تامین مالی و همکاری پیگیری می شود. هدف از نشست امسال رسیدن به اقتصاد کربن صفر در نیمه قرن حاضر است تا بتوان افزایش متوسط دمای زمین را بر روی 1.5 درجه سانتیگراد نگه داشت. جهان در حال حاضر در مسیر محدود کردن افزایش دمای زمین به 1.5 درجه نیست. اهداف اعلام شده پس از نشست پاریس که توسط کشورهایی که به توافق نامه پاریس پیوسته اند، نشان می دهد  تا سال 2100  با افزایش 3 درجه ای دمای زمین مواجه هستیم. اگر به انتشار گازهای گلخانه ای به همین منوال ادامه دهیم، دما همچنان افزایش می ‌یابد که تبعات غیر قابل مدیریت آن سیل‌ های فاجعه‌بار، خودسوزی جنگل ها، طوفان ها و آب لرزه های شدید و نابودی گونه‌ها را به همراه است.

به گفته دلیر، اگر بخواهیم افزایش دمای کره زمین را به 1.5 درجه محدود کنیم، باید در دهه آینده میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به نصف کاهش دهیم و تا اواسط قرن به انتشار خالص کربن صفر برسیم. مطابق مشارکت های تعیین شده ملی به عنوان بخشی از توافقنامه پاریس، هر کشوری موافقت کرده است که اهداف کاهش انتشار خود را بر مبنای سهم تعیین شده ملی (NDC) ارائه و آن هر پنج سال یک بار با پیشرفت اهداف خود به روز رسانی و سپس اطلاع رسانی کند. گفتنی است اهداف ثبت شده توسط اعضا با هدف 1.5 درجه بسیار فاصله دارد. بنابراین در این نشست کشورها اهداف بلندپروازانه خود را تا سال 2030 ارائه می دهند.

باید مراقب باشیم باد کلاهمان را نبرد

گفتنی است؛ بر پایه رسیدن به این چشم انداز کشورها باید به خروج زغال سنگ سرعت ببخشند و اقداماتی نظیر کاهش جنگل زدایی، تسریع در جایگزینی خوردوهای متداول با خودروهای الکتریکی، افزایش تشویق در سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر در دستور کار قرار دهند.

دلیر در ادامه معتقد است؛ قدم مهم بعدی افزایش سازگاری و تاب آوری اقلیمی جوامع و زیست گاه های طبیعی است. اقلیم در حال تغییر است و با کاهش انتشار گازهای گلخانه اثرات مخرب آن ادامه دارد. حفاظت و احیای اکو سیستم ها برای جلوگیری از دست دادن سرپناه ها، معیشت،اقتصاد و حتی جان انسان ها لازم است و نیاز به سیستم های هشدار پیش از وقوع و زیرساخت های مقاوم کشاورزی دارد.

کمک صد میلیاردی توسعه یافته ها

وی می گوید؛ رسیدن به اهداف کاهش انتشار و افزایش سازگاری و تاب آوری نیاز به سرمایه گذاری قابل توجه دارد که تامین آن برای کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته مشکل است. تامین این سرمایه نیاز به یک بسیج بین المللی دارد و کشورهای توسعه یافته باید به وعده خود مبنی بر تامین حداقل 100 میلیارد دلار در هر سال عمل کند. همچنین موسسات مالی بین‌المللی می توانند نقش پر رنگی در این زمینه داشته باشند و باید با برنامه ریزی تریلیاردها دلار را در بخش خصوصی و مالی بخش دولتی مورد نیاز را برای تضمین اقتصاد کربن صفر آزاد کنند. امید است بتوان تا پایان این اجلاس آیین نامه های اجرایی و قوانین تفصیلی توافقنامه پاریس را نهایی کرد تا بتوان با اقدام های مشترک از طریق همکاری بین دولت ها، مشاغل و جامعه مدنی مقابله با تغییر اقلیم را تسریع کرد.

به گفته دلیر، تغییر اقلیم یک چالش جهانی پیش روی بشر است که از نظر اهمیت هم رده با رکودهای اقتصادی عظیم و جنگ قرار می گیرد و خود می تواند سبب به وجود آمدن آوارگان اقلیمی و منجر به جنگ آب و کربن شود. تغییر اقلیم سبب از بین رفتن سواحل که حدود هفتاد درصد مردم جهان در  آنها زندگی می کنند می شود و خشکسالی و شیوع بیماری های نوپدید و بازپدید را در پی خواهد داشت و به علاوه بر تهدید سلامتی، امنیت غذایی را نیز تهدید می کند. آن چه مسلم است، ما تنها با همکاری می توانیم با چالش های بحران تغییر اقلیم مقابله کنیم.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا