احتمال 30 درصدی بروز عفونت در سزارین های اورژانسی

به گزارش ایرنا از انجمن میکروب شناسی ایران، دکتر ریحانه پیرجانی گفت: شایع ترین عفونت پس از زایمان مربوط به عفونت رحم (متریس) است، اما تب پس از زایمان همیشه به معنای عفونت رحم نیست و گاهی ممکن است عامل آن عفونت ریه، عفونت ادراری یا تجمع لخته در لگن باشد که ممکن است خود را به صورت تب نشان دهد. 

وی با تاکید بر اینکه تب در 24 ساعت اول پس از عمل جراحی سزارین نشان دهنده متریس نیست، افزود: در صورتی که زایمان سزارین انتخابی باشد، طبق آمار تنها حدود هفت تا 10 درصد، ایجاد عفونت رحمی محتمل است.

متخصص زنان و زایمان گفت: با توجه به شیوع عفونت در زایمان به روش سزارین، به منظور پیشگیری از عفونت پس از زایمان باید برای این افراد در حین عمل سزارین آنتی بیوتیک تزریق شود. 

پیرجانی نمونه گرفتن و کشت میکروبی در تشخیص این نوع عفونت را چندان موثر ندانست و توضیح داد: عامل عفونت رحم پس از زایمان چند میکروبی است، یعنی عوامل هوازی و عوامل بی هوازی در ایجاد این عفونت موثر است بنابراین بیماران بر اساس تجربه و میزان شیوع باکتری ها درمان می شوند.

متخصص زنان و زایمان ادامه داد: حدود 60 درصد این عوامل، باکتری های هوازی و 40 درصد باکتری های بی هوازی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متریس پس از زایمان در صورتی که به درستی درمان نشود یا بیمار به پزشک مراجعه نکند و ناشناخته بماند، تبدیل به عفونت لگن و در شرایط وخیم تبدیل به آبسه وسیع داخل شکم می شود.

پیرجانی با بیان اینکه با رعایت مسایل بهداشتی تا حدودی می توان از ابتلا به متریس پیشگیری کرد، گفت: در مواردی مانند سزارین های اورژانسی که متریس اجتناب ناپذیر است، برای پیشگیری می توان با تجویز آنتی بیوتیک قبل از عمل یا حین عمل تا حدی مانع رشد باکتری ها شد و عوامل زمینه ساز را کاهش داد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا