جشنواره زیورآلات گامی به سوی طراحی و تولید با اصالت ایرانی

به گزارش سیناپرس؛ طلا؛ کالایی زینتی که جایگاه ویژه‌ ای در رسم و رسومات ما ایرانی‌ ها دارد. طلاعلاوه بر اهمیتش در مراسمات جشن همواره یکی از راه ‌های پس انداز مطمئن برای خانواده ‌های ایرانی محسوب می شده است. به گونه ‌ای که چند سالی می ‌شود سیاست هایی از جمله سپرده‌ گذاری طلا با حساب سود چند درصدی از سوی بانک ‌ها اعمال شده است.

هرچند با روند صعودی و پرسرعت قیمت طلا در بازار تا حد زیادی مصارف آن هم تغییر کرد و هم زمان با کاهش اقبال عمومی، تولید طلای خرد رونق پیدا کرد و تقاضا برای خرید زینت آلاتی که طلای کمتری در آن به کار رفته بود بالا رفت. همین امر دلیل مهمی بود تا خلاقیت ها برای تنوع بیشتر محصولات بروز پیدا کند. از سوی دیگر بعد از مدتی تکراری شدن طرح ها باعث افول این بازار شد. بنابراین تمرکز بر تولید طرح های متناسب با بازار امروز استقبال تولید کنندگان را در پی دارد.

در این راستا «جشنواره فرهنگی و تجاری زیورآلات دست ساز ایرانی»؛ با هدف تقویت صادرات و فروش زیورآلات ایرانی و توسعه بازار صادراتی این نوع محصولات از سوی مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در پاییز و زمستان امسال برگزار می شود.

کارشناسان در عرصه صنایع خلاق و فناوری های نرم معتقدند؛ مهمترین اتفاقی که در این رویداد شکل گرفته ، قرارگیری صنعت، دانشگاه و رسانه در کنار یکدیگر برای تجاری سازی و افزایش صادرات زیورآلات در بستر آن است که از این سه به عنوان سه ضلع اصلی جشنواره می توان نام برد. در واقع هدف اصلی از شکلگیری چنین جشنواره ای شکل گیری یک رویداد تجاری است؛ به گونه ای که تمام مولفه های بازار در آن تاکید شود.

محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ضمن حضور در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، طی جلسه ای که برای برگزاری «جشنواره فرهنگی و تجاری زیورآلات دست ساز ایرانی»؛ تشکیل شده بود، عنوان کرد؛ واضح است که در دوران کرونا صنف طلافروشان دچار ضرر و زیان شده و یکی از مشکلات قابل توجه، بالا بودن قیمت تمام شده این کالا برای تولیدکنندگان داخلی است که توان رقابت با بازار جهانی را ندارند و این امر باعث کاهش صادرات و ارزآوری شده است.

به گفته کشتی آرای، سنگ های نیمه گرانبهای داخلی می تواند منجر به ایجاد مزیت رقابتی ما در بازارهای خارجی باشد؛ اگر بتوانیم طراحی های مناسب با امکان تولید کیفی داشته باشیم بعلاوه توجه به پردازش سنگ های گرانبها مانند گارنت سبز که در حال حاضر به صورت خام و قاچاق استخراج و از کشور خارج می شود، می تواند ما را در ارزش افزوده هزار برابری که پس از خروج از کشور در بازارهای خارجی در قیمت فروش ایجاد می شود، سهیم کند.

وی تاکید کرد:این جشنواره می تواند در راستای تولید و طراحی های با کیفیت و منطبق با اصالت ایرانی گام های موثری بردارد.

گفتنی است در پایان این جلسه، موضوع فروش زیورآلات و جواهرات ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی و توسعه صادرات محصولات با توجه به هویت فرهنگی آثار مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد با تجمیع ظرفیت های فروش حضوری و مجازی در پایان و پس از برگزاری جشنواره تمرکز ویژه ای روی موضوع مذکور ایجاد شود.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا