طب سنتی مدافع استفاده از واکسن کروناست

دکتر مامک هاشمی‌ حبیب‌آبادی ، با بیان اینکه خاستگاه واکسیناسیون به منطقه خاورمیانه و ایران برمی‌گردد و این کار از طریق طب سنتی رواج یافته است، افزود: اولین واکسنی که در دنیا ساخته شد، واکسن آبله بود. از سال‌ها قبل در خاورمیانه مرسوم بوده که با وارد کردن سوزنی در زخم گاو مبتلا به بیماری آبله و وارد کردن آن به بدن، خود را در برابر بیماری آبله انسانی ایمن می‌کردند.
 
وی با اشاره به اینکه این روش پیشگیری از بیماری آبله در منطقه خاورمیانه رایج بوده است، ادامه داد: زمانی که همسر سفیر انگلیس در ترکیه با این روش پیشگیری از بیماری آبله آشنا می‌شود، پس از بازگو کردن آن در کشور خود، «ادوارد جنر» که پزشکی انگلیسی بود با تلاش بر روی این ایده، موفق می‌شود واکسن آبله را بسازد؛ بنابراین آن چه که امروز از واکسیناسیون در دنیای مدرن یاد می‌شود از منطقه خاورمیانه و از طریق روش‌های سنتی رواج یافته است.
این استاد طب ایرانی دانشگاه همچنین گفت: پس از استفاده از مایه کوبی برای مقابله با بیماری آبله در انگلستان، در سال ۱۷۲۱ میلادی استفاده از آن در آمریکا نیز معمول شد. همچنین بها الدوله رازی پزشک قرن نهم و دهم هجری در کتاب خلاصه التجارب استفاده از پوسته‌های زخم آبله به مقدار کم در اطفال برای ایمن سازی در برابر آبله را توصیه کرده است؛ اهمیت این گزاره‌ها جایگاه طولانی استفاده از واکسن را به ما یادآور می‌شود.
وی با بیان اینکه گفته می‌شود طب سنتی با واکسیناسیون مخالف است، خاطرنشان کرد: هیچ یک از پزشکان متخصص طب سنتی با واکسیناسیون مخالفتی ندارند و بر روی آن در رسانه‌ها و صفحات شخصی خود در فضای مجازی تاکید کردند. در شهر تهران برخی از سلامتکده‌ها به مرکز تزریق واکسیناسیون عمومی تبدیل شدند که با این کار، در عمل عدم مخالفت خود را با واکسیناسیون نشان دادند بنابراین چنین صحبت‌هایی در مورد مخالفت پزشکان طب سنتی درست نیست چرا که ریشه واکسن در طب سنتی است.
دکتر هاشمی همچنین تاکید کرد: این افراد پزشک نیستند و به لحاظ قانونی افراد مداخله گر در امر طبابت و درمان تلقی می‌شوند. آن‌ها خود را به طب سنتی منتسب می‌کنند درحالی که هیچ جایگاه علمی و قانونی برای ورود به این حوزه را ندارند و با شایعه پراکنی در جامعه مبنی بر اینکه طب سنتی با واکسیناسیون مخالف است، سلامت افراد جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهند.
رئیس انجمن علمی طب سنتی همدان با اشاره به اینکه واکسن روشی برای پیشگیری از بیماری‌ها است، گفت: واکسن‌ها دارای روش‌های اعتبارسنجی مخصوصی هستند و هنگامی که واکسنی مجوز گرفت، برای عموم قابل استفاده است. برای انتخاب در بین تنوعی از واکسن‌ها باید واکسنی را انتخاب کرد که از بیش‌ترین اثر بخشی و کمترین عارضه برخوردار باشد.
دکتر هاشمی بر لزوم تزریق واکسن تاکید کرد و گفت: واکسن زدن از نزدن آن بهتر است و هر فردی به اولین واکسنی که در اختیار او قرار گرفت برای تزریق اقدام کند. زمان بسیاری نیاز است تا بتوان واکسن‌ها را از جهت عملکرد و ایمنی بخشی در مقابل ویروس کووید ۱۹ با هم مقایسه کرد و گفت کدام یک از دیگری بهتر است.
وی با بیان اینکه هر اقدام علمی که منجر به پیشگیری از بیماری شود، منطبق بر اصول طب سنتی است، گفت: توصیه طب سنتی استفاده مردم از واکسن برای فروکش کردن ویروس در سطح جامعه است. آمار همه گیری کرونا در جهان خود گویای حقایق است و کشورهای با پوشش بالای واکسیناسیون از آمار مرگ و میر کمتری برخودار هستند و این آمار قابل انکار نیست.
مدیر گروه طب‌ایرانی دانشگاه علوم پزشکی همدان ایمنی بدن را به ایمنی عمومی و اختصاصی تقسیم کرد و افزود: سلامتی کامل بدن حکایت از عملکرد طبیعی ایمنی عمومی بدن دارد. ایمنی اختصاصی نیز به این معناست که سلول‌های ایمنی بدن را به گونه‌ای آموزش دهیم که علیه بیماری مدنظر ایمن شوند که برای این کار لازم است سیستم ایمنی بدن با عامل بیماری‌زا روبه رو شود که ابتلا به ویروس یکی از راه‌های موجود ولی با خطر بالاست، اما راه دیگر تزریق نمونه ضعیف شده عامل بیماری‌زا به بدن است.
دکتر هاشمی با بیان اینکه گیاهان دارویی تنها می‌توانند ایمنی عمومی بدن را افزایش دهند، تاکید کرد: هیچ گیاهی نمی‌تواند منجر به ایمنی اختصاصی در بدن شود چرا که عامل بیماری‌زا میکرو ارگانیسیم‌هایی از جنس ویروس یا باکتری هستند که سیستم ایمنی بدن برای مقابله باید با آن‌ها روبه رو شده باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا