مکان یابی سانتی متری با سیگنال های ماهواره ای

به گزارش سیناپرس، نزدیک به سه دهه می شود که مکان یابی جغرافیایی در فعالیت های عمرانی و مکانی نقش مهمی ایفا کرده است. با توسعه علم رشته ای به نام نقشه برداری در فضای آکادمیک جای خود را پیدا کرد و توسعه یافت. در این میان شرکت دانش بنیان هیرو نگارپارس، با استفاده از داده های ماهوره های فضایی موفق به ساخت گیرنده هایی شده است که فرایند مکان یابی را با دقت سانتی متری انجام می دهد. در حقیقت یافتن مکان با دقت سانتی متری هموار یکی از مشکلات مهندسان نقشه بردار در فعالیت های عمرانی خود بوده است.

گیرنده های نقشه برداری ماهواره ایGNSS با دریافت سیگنال ماهواره ای، موقعیت یابی را با دقت بالا انجام می دهد. دقت در محدوده سانتیمتری بوده که در فعالیت های نقشه برداری موجب سهولت، افزایش دقت و کاهش هزینه برای کاربران شده است. متقاضیان این گیرنده مهندسین نقشه بردار و فعالان حوزه موقعیت یابی هستند که برای تهیه و پیاده سازی نقشه، مساحی زمین و املاک مسکونی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.


میثم غنی زاده، مدیر عامل شرکت هیرو نگارپارس که از شرکت های مستقر در پارک علم و فاوری دانشگاه تهران است خبر از رونمایی محصول جدید این شرکت دانش بنیان در روز دوازدهم آبان ماه سال جاری خبر داد و به خبرنگار سیناپرس گفت: از آنجایی که مکان یابی دقیق با دقت سانتی متری یکی از معضلات اصلی فعالیت های عمرانی و ساختمانی بوه است، ما توانستیم با طراحی گیرنده هایی که از اطلاعات ماهواره ای استفاده می کند موقعیت دقیق با دقت سانتی متری را برای  کاربران فراهم کنیم.

وی افزود: کاربرد این گیرنده ها در زمینه نقشه برداری و به طور کلی فعالیت های مکان محوری است که در کشور انجام می شود.

غنی زاده گفت: با توجه به ماهیت سیستم های اطلاعات مکان محور، داشتن موقعیت دقیق برای کاربری های گوناگون امر ضروری است. این گیرنده های ماهواره ای در فعالیت های مربوط به املاک زمین های کشارزی، شهری و روستایی و همچنین در تعیین ابعاد مساحی که مربوط به سازمان ها و ارگان های مکان محور است، کاربرد دارد. برای مثال شرکت گاز، شرکت های آب و فضلاب، شرکت های برق و  مجموعه هایی که فعالیتشان توسعه و نگه داری تاسیسات زیرساختی است، برای داشتن اطلاعات دقیق از تاسیساتشان  و مدیریت  آن ها از چنین گیرنده ها و سامانه هایی  استفاده می کنند.

وی ادامه داد: در هر فعالیتی نظیر موقعیت، ابعاد، اندازه و مختصات نقش این گیرنده ها پررنگ می شود. تا پیش از این با استفاه از دوربین های نقشه برداری و تلفیق آن ها با ابزارهایی نظیر متر و سیستم های نرم افزاری؛ مکان یابی جغرافیایی فراهم می شد؛ اما در حال حاضر با ورود  سیستم های GNSS که در واقع  سیستم هایی بر گرفته از اطلاعت ماهواره های کشور های مختلف است، امکان دستیابی در مقیاس سانتی متری را فراهم شده که در واقع این گیرنده ها با دقت سانتی  متری می توانند صرف مدت زمان بسیار کم این دقت را برای کاربران تهیه کنند.

غنی زاده گفت: عمده تجهیزات مورد نیاز کشور، مکان یابی دقیق برای فعالیت های عمرانی و ساختمانی است که تا پیش از آن مجبور بودیم هزینه ای زیادی را برای استفاده از سیستم های خارجی بپردازیم  

وی تاکیدکرد: از این گیرنده های می توان در ناوبری ها و تعیین حرکت خطوط کشتی، هدایت پهپاد ها یا نقشه برداری با پهپاد استفاده بسیار مطلوبی کرد. گفتنی است، در حوزه مدیریت سوانح  هم کاربرد موثری دارد؛ در حقیقت این سامانه قدرت یافتن نقطه های حادثه خیز با سرعت بالا رافراهم می کند.

وی با اشاره به طراحی سخت افزار این گیرنده اینکه آیا در بستر تلفن های هوشمند هم کاربرد دارد یا خیر ؟ گفت: در حال حاضر این گیرنده  روی تلفن های هوشمند کاربرد ندارد و سخت افزار ویژه ای برای آن طراحی شده است که طراحی بدنه، مدار الکترونیکی و نرم افزاری ویژه خود را دارد. اما از تلفن های هوشمند می توان به عنوان ابزار نمایشگر آن استفاد کرد.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا