آیا می توان با ارز دیجیتال ملی تحریم ها را دور زد ؟

به گزارش سیناپرس، در ابتدا و طی یک نگاه کلی میتوان گفت که رمزارزها  این توانایی را دارند که به دور زدن تحریم ها کمک کنند اما باید پذیرفت که در صورت راه اندازی رمز ارز ملی، این ارز نوپا نیاز به زمان کافی برای ثبیت و پذیرفته شدن توسط سایر کشورها و نهادهای اقتصادی داشته و تا مدتی رمز ارزهایی که در بازار جهانی رونق دارند نقش بسیار پررنگتری ایفا می کند.

بیشتربخوانید:

چرا رمز ارزها مجددا گران شدند؟

ارز دیجیتال ملی چه سودی برای دولت ها دارد ؟

ارز دیجیتال ملی چیست؟

در این میان نخستین گزینه در دسترس، ارزهایی همچون بیت کوین محسوب می شوند اما با توجه به بی ثباتی روند افزایش و کاهش ارزش بیت کوین شاید نتوان به صورت همیشگی روی آن حساب کرد و از طرفی بانک مرکزی هم در صورت ایجاد و تولید رمز پول با هدف دور زدن تحریم ها باید این نکته را فراموش نکند که در صورت داشتن رمز ارز ملی، سایر کشورهایی که با ایران در تعامل و تبادلات اقتصادی هستند میبایستی این ارز دیجیتال ایرانی را به رسمیت بشناسند که این امر به نوبه خود نیازمند ایجاد ارتباط و رایزنی های گسترده است.

به گزارش سیناپرس، نخستین قدم در این مسیر، ایجاد تسهیل برای خرید و فروش در سطح بین المللی به کمک رمز ارز ملی از طریق مجاری سیاسی و اقتصادی است.  برای مثال در صورتی که ما دارای رمز ارز بومی باشیم، کشور چین باید برای خریدهای تجار ایرانی، این رمز پول را به رسمیت شناخته و قبول کند و در صورت قبول چین باز هم این سوال مطرح می شود که آیا بازار دیگری به غیر ایران برای خرج کردن رمزپول ایرانی در اختیار تجار چینی قرار خواهد داشت یا خیر؟

این نکته قطعا از دید مسولین بانک مرکزی و اقتصاددانان دورنمانده است و حل این مشکل را می تواند  کلید دور زدن تحریم ها توسط ارز دیجیتال ملی دانست.

همان طور که پیشتر گفته شد، مصوبه بانک مرکزی به ‌عنوان سیاستگذار اصلی پولی و مالی کشور در‌مورد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که به بانک ‌ها و صرافی ‌ها اعلام و استفاده از آنها را ممنوع کرده است، به ‌معنای ممنوعیت یا محدودیت به ‌کارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نیست.

بدیهی است تلاش برای استفاده از ارزهای دیجیتال؛ تحولی مثبت در کسب ‌و‌ کارهای کوچک و بزرگ رقم خواهد زد، ارزهای دیجیتال قابلیت نظارتی بیشتری نسبت به مبادلاتی فعلی دارند؛ زیرا وقتی درباره ارز دیجیتال و بلاک‌ چین‌ها صحبت می ‌شود، این ارزها نهادهای نظارتی مستقیم و غیر‌مستقیم فراوانی دارند که شفافیت مالی در مراودات ایجاد می ‌کنند. 

به طور کلی ارزهای دیجیتال که یکی ‌از معروف ‌ترین و مقبول ‌ترین آنها بیت کوین است، در یک ‌سال اخیر رشد قابل ‌توجهی داشته ‌اند و حتی گردش مالی آن در یک‌ روز گاهی به میلیاردها دلار نیز می‌ رسد اما بیت کوین را نمیتوان به عنوان یک ارز دیجیتال معرفی کرد چون بانک مرکزی بدنبال شکل بومی شده ارز دیجیتال است و همچنین ارزش ارز دیجیتال رسمی نباید تغییرات ارزشی مانند بیت کوین داشته باشد .

به گزارش سیناپرس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سابق  درباره آخرین وضعیت ارز دیجیتال بومی در کشور اظهار کرد که اکنون بانک مرکزی از مرحله‌ ای که به صورت کلی رمز ارز را به عنوان یک فرآیند و تکنولوژی رد می‌کرد، به مرحله ‌ای رسیده که رمز ارزها را به رسمیت شناخته و با آنها تعامل کند.  این ایده با مخالفانی نیز رو به است که فعلا فضای کشور را برای ورود رسمی رمز پول اماده ندانسته و این کار را نیازمند بستر و زمینه سازی  بسیار قوی می داند.

با وجود این، به نظر می ‌رسد سیاست بانک مرکزی در برخورد با رمزارزها در حال تغییر است. کما اینکه  رئیس کل پیشین بانک مرکزی در این رابطه گفته بود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بررسی روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه بوده و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است و وی همچنین گفت که از همکارانم در ادارات ذی ‌ربط بانک مرکزی خواسته‌ ام بر اساس اقدامات انجام‌ شده، مقررات انتشار رمز پول بانک مرکزی را بررسی کرده و جهت تصمیم ‌گیری ارائه کنند تا امکان استفاده از نتایج آن در سیاست ‌گذاری پولی فراهم آید اما انچه که تاکنون دیده شده این است که فعلا شرایط اجرایی کامل محقق نشده است و بسیاری از صحبت ها و یا مصاحبه ها در همان حد مانده است. 

*دکتر پوریا جهانبخشیان- مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
  مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا