پرواز هواپیمای تمام الکترونیکی ناسا در سال آینده میلادی

این هواپیما که از سری هواپیماهای ایکس (X) ناسا است، به گونه‌ای طراحی شده‌ که می‌تواند به ناسا در حل چالش‌ های حمل و نقل هوایی کمک کند.

ایکس- ۵۷ مکس‌ ول (X-۵۷ Maxwell,)  اولین هواپیمای سری ایکس سرنشین دار ناسا طی دو دهه گذشته است. دیگر هواپیماهای سری ایکس که اخیرا توسعه یافته‌اند شامل هواپیمای کنترل از راه دور X-۴۹  و هواپیمای مافوق صورت X-۵۹  است که این هواپیما نیز به اولین پرواز خود نزدیک می‌شود.

روند ساخت هواپیما ایکس- ۵۷ مکس‌ول از پنج سال پیش آغاز شد. آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که پرواز اولیه ایکس- ۵۷ مکس‌ول در بهار سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد. ایکس- ۵۷ مکس‌ ول یک هواپیمای سبک معمولی چهار نفره است و همانند هواپیمای چهار نفره Tecnam P۲۰۰۶T است که فقط در آن ۱۲ موتور الکتریکی جایگزین موتورهای پیستونی شده است.

به گفته ناسا، بال‌های سبک ایکس- ۵۷ مکس‌ ول، سبب افزایش سرعت آن خواهند شد. هر بال دارای شش موتور الکتریکی با پیشران برای کمک به بالا رفتن هواپیما و دو موتور بزرگ‌ تر در انتهای بال‌ ها برای کروز است. کروز حالتی از پرواز هواپیما است که در آن هواپیما در مسیر هوایی اصلی قرار دارد یا میان نقاط از پیش تعیین‌ شده مسیر با سرعت و ارتفاع مناسب قرار دارد یا اینکه دارای عدد ماخ و سطح پرواز مناسب است.

به گفته ناسا، برد هوپیمای ایکس- ۵۷ مکس‌ ول، تقریبا ۱۰۰ مایل و سرعت کروز آن ۱۷۲ مایل در ساعت (۲۷۶ کیلومتر در ساعت) است؛ به این معنی که این هواپیما  می‌تواند تقریبا ۴۰ دقیقه در هر پرواز در آسمان بماند.یکس- ۵۷ مکس‌ ول، برای تامین انرژی از باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ استفاده می‌ کند. ایکس- ۵۷ مکس‌ ول هیچ گونه گازهای گلخانه‌ای در هنگام پرواز تولید نخواهد کرد و صدای بسیار کمی نیز دارد.

«بیل نلسون»، رئیس ناسا  اعلام کرد که این هواپیما با هدف کاهش وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی،  تولید آلودگی کمتر و پایین نگه داشتن هزینه‌ ها ساخته می شود  نام این هواپیما از نام یک فیزیکدان اسکاتلندی که پیشگام الکترومغناطیس است، گرفته شده است. «جیمز کلرک مکس‌ ول»، فیزیکدان اسکاتلندی قرن ۱۹ ، پیشگام تئوری الکترومغناطیس بود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا