پخت برنج در قهوه ساز میزان جذب آرسنیک را کاهش می دهد

به گزارش ایرنا از گاردین، محققان به مردم توصیه می کنند که برای کاهش سطح بالقوه مضر آرسنیک در غذا، برنج را به جای جوشاندن در قابلمه در قهوه ساز بپزند. برنج به دلیل کشت در شالیزارها ، بطور متوسط 10 برابر آرسنیک بیشتری نسبت به سایر خوراکی ها دارد.

رشد برنج در شالیزارها موجب می شود که آرسنیک غیرارگانیک که توسط مواد معدنی خاک آزاد می شود ، جذب این گیاه شود.

اندی مهارگ استاد علوم گیاه و خاک موسسه امنیت جهانی غذای کویین استرالیا می گوید: پخت برنج در قهوه ساز یک موفقیت چشمگیر است چرا که یک راه حل فوری برای کاهش آرسنیک غیر ارگانیک در رژیم غذایی محسوب می شود.

محققان در تلاش برای کشف یک روش ساده به منظور حذف آرسنیک برنج، دو نوع فناوری عبور دادن از صافی را که برای درست کردن قهوه استفاده می شود، آزمایش کردند.یک روش استفاده از یک قهوه ساز عادی است که در آن از آب شیر استفاده می شود و دیگری استفاده از قهوه سازی است که در آن آب مقطر تازه از متراکم کردن بخار آب در حال جوش بدست می آید.

محققان متوجه شدند که بسته به نوع برنج هر دو روش مورد آزمایش تا 85 درصد از آرسنیک را از بین می برند.به گفته محققان ، روش عبور دادن بخار آب از صافی، بطور متوسط 59 درصد آرسنیک برنج سفید و 69 درصد آرسنیک برنج سبوس دار را از بین می برد.

مهارگ گفت: ما متوجه شدیم که با استفاده از فناوری رد کردن از صافی که در آن آب پخت و پز مرتب در یک جریان ثابت از میان برنج عبور می کند، می توان میزان حذف آرسنیک برنج را به حداکثر رساند.قرار گرفتن مزمن در معرض آرسنیک غیرارگانیک می تواند موجب بروز یک سری مشکلات از جمله مشکلات تکاملی، بیماری قلبی، دیابت و آسیب به سیستم عصبی شود.
سرطان های ریه و مثانه نیز از جمله بیشترین نگرانی های قرار گرفتن مزمن در معرض آرسنیک هستند. محققان می گویند، بیشترین نگرانی در مورد مسمومیت با آرسنیک در مورد کودکان است زیرا آنها سه برابر بیشتر از بزرگسالان برنج مصرف می کنند و اندام های بدن آنها در حال تکامل هستند. این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.