چگونه انسان از شکار کردن به کشاورزی رسید

ایزاک یولا (Isaac Ullah) از دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) ، یان کویجت (Ian Kuijt) از دانشگاه نوتردام (University of Notre Dame) و یاکوب فریمن (Jacob Freemann) از دانشگاه ایالتی یوتا (Utah State University) در ایالات متحده امریکا ، برای درک بهتر تغییر زندگی انسان های پیش از تاریخی از شکار کردن و جمع آوری غذا به تولید غذا و کشاورزی ، با استفاده از نظریه سیستم های دینامیکی (dynamical systems theory) به ترکیب تحقیقات و داده های ریشه های کشاورزی پرداختند .

در حقیقت مطالعه و درک درست این انتقال ( تحول سبک زندگی از شکار کردن به کشاورزی ) برای دانشمندان و محققان بسیار دشوار است چرا که این اتفاق در مکان های متفاوت با  زمان های مختلف و با محصولات کشاورزی و حیوانات متفاوت صورت گرفته است .

ایزاک یولا از پژوهشگرانی که در این پروژه تحقیقاتی شرکت داشت  ؛ در مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با موضوع فوق و اهمیت این سیر تحول در زندگی انسان ها می گوید : " نظریه سیستم های دینامیکی (DST) به ما می گوید که باید برخی از ترکیبات رفتاری امرار معاش و ویژگی های زیست محیطی با هم جمع شده باشند که به طور کلی برخی از آن ها ثابت بوده و برخی ثابت نیستند . "

تجزیه و تحلیل ها و بررسی های این تیم پژوهشی نشان می دهد که تراکم منابع ، تحرک و اندازه جمعیت ، متغیرهای مهمی هستند که می تواند بر شرایط اجتماعی و زیست محیطی تاثیر گذار باشد .

ایزاک یولا در ادامه توضیحاتش می افزاید : به نظر می رسد این بینش خاص به توضیح و درک این مساله کمک کند که چرا انتقال انسان های پیش از تاریخی از شکار کردن و جمع آوری غذا به تولید مواد غذایی و کشاورزی در برخی از مکان ها زودتر اتفاق افتاده در حالی که در مکان های دیگر این گونه نبوده و یا چرا تفاوت این انتقال و تغییر در زمان ، مکان و همچنین در سرعت انتقال متفاوت است .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا