۱۳۳۸ عنوان کتاب به مرحله داوری راه یافت

 کیومرث جهانگردی  اظهارداشت: دبیرخانه جشنواره یک دبیرخانه دائمی است که با نام دبیرخانه «سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی مکتوب» از سال‌ها قبل در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت می‌کند، هر ساله در این دبیرخانه آن دسته از کتاب‌های آموزشی و تربیتی که ناشران در طول سال تولید و منتشر می‌کنند دریافت و از طریق سازوکاری مدون، مشخص و قانون‌مند در سامانه‌ای تخصصی که به همین منظور ایجاد شده است، ثبت و توسط ارزیابان بررسی می‌شود تا چنانچه مشخص شد کتاب‌ها از اثربخشی لازم در فرایند یاددهی ـ یادگیری برخوردار هستند، اجازه ورود به مدرسه را بیابند.

وی با بیان این که کتاب‌هایی که در دبیرخانه دائمی سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی حائز امتیاز لازم برای ورود به مدرسه می‌شوند، مستقیما به جشنواره کتاب رشد راه پیدا می‌کنند، ادامه‌داد: تا پس از دسته‌بندی در گروه‌های داوری ذی‌ربط، شانس خود را برای انتخاب شدن به‌عنوان کتاب برگزیده یا شایسته تقدیر در آن گروه امتحان کنند. این فرایند یک روند یک ساله است که در آن کتاب‌های منتشر شده در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند.

دبیر نوزدهمین دوره جشنواره کتاب رشد تصریح‌کرد: ناشران می‌توانند با مراجعه مستقیم به سامانه  http://samanketab.roshd.ir  بدون هیچ واسطه‌ای در این دبیرخانه ثبت‌نام کنند و عضو آن شوند. در حال حاضر حدود هزار و ۲۷۰ ناشر در این سامانه عضو هستند و کتاب‌های راه‌یافته به جشنواره امسال، از ۱۰۳ ناشر مختلف است.

جهانگردی ادامه داد: امسال سه هزار و ۳۴۲ کتاب به دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی رسید که از بین آنها ۱۳۳۸ عنوان، در دبیرخانه جشنواره مناسب تشخیص داده شد و برای انتخاب کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر در گروه‌های مختلف داوری به مرحله جشنواره راه یافت.

وی درباره ویژگی خاص این دوره جشنواره، اظهارداشت: تنوع آثار راه‌یافته به جشنواره از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره نوزدهم کتاب رشد است و کتاب‌های جشنواره امسال از تنوع خوبی برخوردارند، به‌طوری که ۲۷ گروه داوری برای بررسی کتاب‌ها تشکیل داده‌ایم و این درحالی است که مجبور شدیم یکی از گروه‌ها را نیز به کتاب‌های چندموضوعی اختصاص بدهیم. از طرفی ناشران بسیار متنوعی در جشنواره حضور دارند. ناشران آموزشی فعال از دوره‌های ابتدایی تا متوسطه، اعم از ناشرانی که کتاب‌های کمک‌درسی یا دانش‌افزایی تولید می‌کنند، ناشران آثار داستانی، ناشران حوزه‌های پیش‌دبستانی، ناشران حوزه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، علوم تجربی، دین و قرآن، تفکر و پژوهش، زبان‌ خارجی، علوم اجتماعی و ناشران حوزه آموزش و پرورش کودکان استثنایی همه در جشنواره شرکت می‌کنند.

دبیر نوزدهمین دوره جشنواره کتاب رشد افزود: همچنین ناشران دانشگاهی که برخی آثارشان ممکن است برای دانش‌افزایی معلمان و مربیان مناسب باشد.

جهاهنگردی ادامه داد: در مراسم پایانی این جشنواره، نمایشگاهی از منابع آموزشی و تربیتی مکتوب و غیرمکتوب برپا می شود که بازدید از آن می‌تواند برای علاقه‌مندان به منابع آموزشی و تربیتی اثربخش و جدید جذاب و دیدنی باشد.

وی با این توضیح که یکی از تفاوت‌های مهم جشنواره امسال، تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره کتاب رشد است، گفت: در جلسه سالانه آن مقرر شد کتاب‌هایی در اولویت انتخاب باشند که به مسائل روز آموزش و پرورش برداخته‌اند. به‌طور مثال آموزش مجازی و برخط، به‌عنوانی یکی از مهم‌ترین مسال دانش‌آموزان و حتی والدین آنان  از موضوعاتی است که نویسندگان و مترجمان می‌توانند توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

دبیر نوزدهمین دوره جشنواره کتاب رشد اضافه‌کرد: به‌نظر می‌رسد با اینکه تعداد آثار راه‌یافته به جشنواره به‌دلیل وضعیت اقتصادی ناشران که ناشی از کرونا است، نسبت به سال‌های قبل رشد چندانی نداشته است، ولی برخی آثار به‌لحاظ کیفی درخور توجه باشند. همچنین تلاش کرده‌ایم به‌لحاظ رویکرد، بیش از پیش به‌مثابه یک جشنواره تخصصی در حوزه کتاب‌های آموزشی و تربیتی عمل کنیم.

جهانگردی افزود: به‌این ترتیب که در انتخاب آثار برگزیده و تقدیری صرفا به محتوا و فرم آثار بسنده نکنیم و در کنار محتوا به روش ارائه مفاهیم و محتوا و همچنین چگونگی ارزشیابی آثار از محتوای ارایه شده نیز توجه کنیم. بنابراین می‌توانم این مژده را بدهم که با درخواستی که از داوران این دوره از جشنواره کتاب رشد داشته‌ایم، مسائل آموزشی و تربیتی آثار مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

این جشنواره به صورت سالانه زمینه بررسی تازه‌ های نشر حوزه تعلیم و تربیت و آموزش را برای دهها ناشر برتر کشور فراهم می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا