افتتاح امن ترین آزمایشگاه پیشرفته زیست شناسی چین

سینا پرس : دولت چین به طور رسمی مرکزی پژوهشی که عنوان می شود امن ترین آزمایشگاه پیشرفته زیست شناسی در این کشور است را افتتاح کرد . گفته می شود طراحی و ساخت این آزمایشگاه نزدیک به ده سال به طول انجامیده است . این آزمایشگاه مدرن در شهر Wuhan که مرکز ایالت Hubei محسوب می شود ، ساخته شده است . در این آزمایشگاه ، انواع عوامل بیماری زا مورد مطالعه و آزمایش قرار خواهد گرفت و در جه این آزمایش ها از نظر علمی P4 عنوان شده که در این طیح از آزمایش ها ، خطرناک ترین ویروس ها و عوامل بیماری زا که می توانند از طریق هوا منتقل شوند ، مورد آزمایش و مطالعه قرار خواهند گرفت .

دانشمندان و پژوهشگران کشور چین و مراکز پژوهشی رسمی این کشور در روزهای گذشته مراتب خوشحالی خود را از افتتاح این مرکز بیان داشته و عنوان کردند وجود این مرکز پژوهشی در کشور چین می تواند پزشکان و دانشمندان این کشور را قادر به بررسی و مطالعه بیماری های همه گیری مانند ابولا کرده و به این طریق گام ها مهمی در این مسیر برداشت .

ساخت و طراحی این آزمایشگاه در سال 2003 و همزمان با شیوع بیماری سارس of Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) در چین آغاز شده و بودجه ساخت این آزمایشگاه با همکاری آکادمی علوم چین و شهرداری شهر Wuhan پرداخت شده است .

گفتنی است کلیه بخش های این آزمایشگاه با همکاری دانشمندان چینی و فرانسوی طراحی شده و بخش های زیادی از این ادوات و تجهیزات توسط فرانسه ساخته و به چین تحویل داده شده است .

چین با راه اندازی این آزمایشگاه که Wuhan P4 lab نام دارد ، به جرگه چند کشور معدودی در دنیا خواهد پیوست که به این تکنولوژی دسترسی داشته و قادر به مطالعات دقیق عوامل بیماری زا  در این سطح بالای امنیتی هستند . از سوی دیگر گفته می شود وجود این آزمایشگاه اهمیت ویژه ای برای وزارت دفاع چین داشته و در همین رابطه بای چونیل Bai Chunli ، رئیس آکادمی علوم چین بر اهمیت دفاعی این مرکز تائید کرده و افزود : " این آزمایشگاه نقش مهمی در افزایش قدرت کشور چین در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری های همه گیر جدید و ساخت واکسن های مرتبط با آن ها ایفا خواهد کرد . "

بر اساس اطلاعات منتشر شده ، ویروس ابولا تا کننون بیش از 22 هزار نفر را مبتلا کرده و از این میان در حدود 8 هزار و 800 نفر آن ها از دنیا رفته اند . به همین دلیل نخستین پروژه این آزمایشگاه ، بررسی و مطالعه بر روی ویروس ابولا و کشف راهی برای درمان این بیماری است .