پیوند فرهنگ کهن و نوین با مدگرایی

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم جامعه ما که ریشه در مسائل فرهنگی دارد مد و مدگرایی است، اساساً به دلیل ویژگی ها و خصوصیاتی که این مؤلفه فرهنگی در جامعه دارد، بخش زیادی از جوانان را به سمت خودش جذب کرده است.

شاه نوروزی عنوان کرد: شخصیت برجسته دانشگاهی جونز زیمن به چند نکته مهم در مورد مد اشاره می کند و می گوید یکی از نیازهای اولیه فرهنگی مد است که باید به آن پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: این اندیشمند اعتقاد دارد مدگرایی به دو نیاز همزمان فرد پاسخ می دهد. در وهله اول حس برتری طلبی انسان را ارضا می کند بدین معنا که از طریق تجلیات مد گرایی، انسان تمایز خود را به رخ دیگران می کشد.

وی تصریح کرد: انسان هایی که به پدیده مد گرایش پیدا کرده و از مؤلفه مد تبعیت می کنند تا حس تعلق اجتماعی آنها به جامعه پاسخ داده شود بنابراین چنین افرادی را می توان نوگرا و تنوع طلب نیز نامید اما این افراد به دنبال این هستند که نشان دهند ما با جامعه هستیم.

این مدرس دانشگاه با اذعان به اینکه اگر مدگرایی درست پاسخ داده نشود به انحراف کشیده شده و به ضد فرهنگ تبدیل می شود، گفت: بدین ترتیب در جامعه تعارض های فرهنگی در قالب مد و مدگرایی به خصوص توسط نسل جوان بروز و ظهور پیدا می کند.

شاه نوروزی با بیان اینکه باید در مقابل این پدیده حساس بود اما جبهه گیری نکرد، اضافه کرد: جریان مدگرایی که در نسل جوان نفوذ کرده است باید هدایت شود تا به نوعی با فرهنگ جامعه خود ما تعارض پیدا نکند.

وی خاطر نشان کرد: با مدگرایی فرهنگی می توان فرهنگ نوین را به فرهنگ کهن پیوند زد.

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا