ذخیره سازی خون بندناف از طریق سزارین یا زایمان طبیعی؟

دکتر صغری ربیعی در گفتگو با سیناپرس همدان اظهار کرد: ذخیره‌سازی خون بند ناف در هر دو حالت زایمان طبیعی و سزارین امکان پذیر بوده و هر مادر باردار قبل از اقدام به زایمان باید اقدامات اولیه برای این امر را انجام دهد.

وی افزود: در صورتیکه مادر بارداری تمایل به ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد خود داشته باشد، می‌تواند به واحد ذخیره سازی بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی مراجعه و ثبت نام کند.

دکتر ربیعی تصریح کرد: درصورتیکه مادر باردار برای ذخیره سازی خون بند ناف اقدام کرده باشد وسایل و تجهیزات لازم را هنگام زایمان به همراه داشته و پزشک متخصص خون بند ناف را از جفت خارج شده از رحم ذخیره سازی می‌کند ، بنابراین هیچ تفاوتی در نوع زایمان وجود ندارد.
وی گفت: برای پزشک متخصص ذخیره سازی خون بند ناف چه در سزارین و چه در زایمان طبیعی یکسان بوده و در مورد اثر بخشی ذخیره سازی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد انجام واکسیناسیون علیه کرونا بر کاهش اثر بخشی ذخیره سازی خون بند ناف اشاره کرد و گفت: این ویروس نزدیک به دو سال است که به صورت پاندمی شده و در مورد اثر بخشی یا عدم اثر بخشی مطالعات گسترده نیاز است، بنابراین شهروندان نباید به شایعات در مورد کاهش اثربخشی ذخیره سازی بر اثر واکسیناسیون  اعتماد کنند، چرا که هیچ یک از این بیانات مستند علمی ندارد.

 

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا