ایران به عنوان پرچمدار و پیشتاز علم و مهندسی در جهان اسلام است

 محمد اقبال چودری برگزیده جایزه مصطفی (ص) در مراسم اعطای چهارمین دوره از جایزه مصطفی که در محل تالار وحدت با حضور علی اکبر صالحی عضو فرهنگستان علوم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری و زلفی گل وزیر علوم برگزار شد سخنرانی کرد.

وی گفت: آموزه‌های زیبای دینی ما در واقع، ما را بر آن می‌دارد تا از گهواره تا گور به دنبال دانش باشیم و دانشی را که به نفع بشریت است، دنبال کنیم. این هدف، ماموریت اصلی سفر علمی طولانی مدت من نیز بوده است.

چودری گفت: من صمیمانه خوشحالم که فعالیت‌هایم طی ۴ دهه به طول انجامیده از طریق این جایزه به رسمیت شناخته می‌شود. من چند دهه با هدف مشارکت در تسکین درد و رنج مردم توسط کشفیات علمی ام بطوری خستگی‌ناپذیر و ایثارگرانه کار کرده‌ام. این جایزه عزم من را برای ادامه این کار با هدفی صادقانه و انگیزه‌ای ایثارگرانه بیش از پیش کرده است.

برگزیده جایزه مصطفی افزود: من از بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، نامزدها و هیئت داوران این جایزه به دلیل به رسمیت شناختن و قدردانی از مشارکتم در زمینه محصولات طبیعی و شیمی بیولوژیکی بسیار سپاسگزارم.

وی اضافه کرد: ما از دانسته‌های خود از اصول شیمیایی و فرایندهای بیولوژیکی در کشف تعداد زیادی مولکول فوق‌العاده جالب که کاربردهای درمانی بالقوهای دارند، استفاده کرده‌ایم. به طور دقیق‌تر، تحقیقات ما منجر به کشف و مطالعه بازدارنده‌های جدیدی از آنزیم‌های مهم بالینی شده است که می‌توانند برای تعدیل فرایندهای مولکولی درگیر در اختلالات مربوط به آنزیم، مورد استفاده قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: در میان آنها، موثرترین سهم مشارکت از جانب پروژه‌هایی بود که منجر به شناسایی مواد فعال گیاهان مورد استفاده در سیستم سنتی پزشکی برای درمان صرع، فلج، میگرن و اختلالات شیدایی و لیشمانیاز (سالک) شد.

وی گفت: محصولات طبیعی ضد صرع ایزوکسیلیتونی از تحقیقات علمی بر روی گیاه دارویی Delphinium denudatum کشف شد، این محصولات به عنوان دسته جدیدی از ترکیبات ضد صرع با مهار عملکرد کانال سدیم و با فعالیت و ایمنی بهتر نسبت به داروهای استاندارد، جلوی تشنج‌های صرع را می‌گیرند، شناخته می‌شوند. ایزوکسیلیتون و آنالوگهای آنها اخیراً توسعه پیش بالینی را برای درمان صرع، ایسکمی مغزی و بیماری آلزایمر تکمیل کرده‌اند.

برگزیده جایزه مصطفی ادامه داد: من بدون حمایت خانواده، همسرم فرزانه اختر و فرزندانم نیم را، حماد، طوبی و بلال و نوه‌هایم زین و زونیرا که فداکاری‌های فوقالعادهای کرده‌اند، اینجا نبودم. آنها سخاوتمندانه به من اجازه دادند تا در اشتیاقی که برای پژوهش دارم، حتی در زمان‌هایی که باید در کنار آنها باشم، غرق شوم.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار و پیشتاز علم و مهندسی در جهان اسلام شناخته شده است. ابتکارات بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در حال تغییر چشم انداز علم، فناوری و نوآوری در سازمان همکاری اسلامی و دیگر کشورهای در حال توسعه است. من صمیمانه امیدوارم که مراسم به یاد ماندنی و برازنده امروزِ این بنیاد باعث تشویق بسیاری از دانشمندان و محققان جهان اسلام شود و آنها را برانگیزد تا به کار خود به نفع بشریت و طبق آموزه‌های دین زیبایمان، اسلام، ادامه دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا