سه مجسمه عظیم سر قوچ کشف شد

 باستان‌شناسان اعلام کردند موفق به کشف سه مجسمه عظیم سر قوچ در جنوب معبر «کرنک» واقع در منطقه اقصر مصر شده‌اند.معبد «کرنک» بین ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش ساخته شده است و بخش اعظمی از آن به «آمون-را» یکی از خدایان مصر باستان اختصاص داده شده بود. مجموعه معبد «کرنک» فضایی معادل ۱۰۰ هکتار را در برمی‌گیرد.

در یازدهم اکتبر بود که وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر از کشف این سه مجسمه در گذرگاهی که در دوران «بطلمیوسی» یکی از دودمان‌های فرعونی مصر ساخته شده است، خبر داد.

در گذشته، این مجسمه‌های سر قوچ بخشی از مجسمه‌های بزرگ‌تری بودند که بدن‌هایی شبیه به ابوالهول داشتند. این مجسمه‌ها در خیابان بزرگی به طول ۲.۷ کیلومتر که معبد «کرنک» و معبد «اقصر»  را به هم می‌رساند، قرار داشتند. معمولا از این خیابان با نام «خیابان ابوالهول‌ها» یاد می‌شود و در مجموع حدود ۷۰۰ مجسمه در آن قرار داشته است. از آن‌جایی که اغلب مجسمه‌های ابوالهول به‌جای‌مانده در این خیابان به دوران حکومت «نکتانبوس یکم» تعلق دارند، گمان می‌رود این خیابان دست‌کم از اوایل دودمان هجدهم (بین سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۲۹۵ پیش از میلاد) وجود داشته است.
سر قوچ‌ها در گذشته بر روی چنین مجسمه‌هایی قرار داشتند

به گفته دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر، مصرشناسان در تلاشند تا این سه مجسمه را برای قرار گرفتن برروی تنه‌های مجسمه‌های به‌جامانده در این خیابان مرمت کنند.

باستان‌شناسان به بقایای به‌جامانده از مجسمه یک مار نیز دست یافتند که گمان می‌رود در ابتدا بر روی سر یکی از این مجسمه‌های قوچ قرار داشته است، بنابراین کارشناسان سعی دارند این مجسمه را بار دیگر در همان محل قرار دهند.

 

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا