منشا ژنتیکی تمام اسب های دنیا روسیه است

به گزارش سیناپرس، برای چندین دهه، دانشمندان تلاش کردند که محل اولیه اهلی شدن اسب را پیدا کنند و به نظر می رسد این معما سرانجام  حل شده باشد. تیمی متشکل از ۱۶۲ پژوهشگر پس از جمع آوری و توالی ژنوم ۲۷۳ اسب باستانی، به این نتیجه رسیدند که اسب های مدرن حدود  ۴ هزار و ۲۰۰ سال پیش در استپ های جنوب روسیه ، در مکانی نزدیک محل تلاقی رودهای ولگا و دن اهلی شده اند.
به گفته پیتر هاینتزمن ، پژوهشگر دیرینه شناسی در دانشگاه قطب شمال نروژ،  این مقاله جدید تا آنجا که ممکن است به حل معمای منشا اسب نزدیک می شود.
سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده لودوویک اورلاندو ، دیرینه شناس و مدیر تحقیقات مرکز آنتروبیوبیولوژی و ژنومیک تولوز در فرانسه قرار داشته و این پژوهشگران به بررسی اولین شواهد باستان شناسی در مورد اهلی شدن اسب پرداختند که مرتبط با یک سایت باستانی در قزاقستان بود. در این سایت تکه های استخوان اسب و گلدان هایی سفالی کشف شد که با شیر مادیان پر شده بود.

در سال ۲۰۱۸ ، دکتر اورلاندو و هماکارانش ژنوم استخوان های اسب را در این محوطه توالی یابی کردند. وجود شواهد پراکنده و عدم دستیابی به مستندات قطعی سبب شده بود تا دانشمندان در این زمینه دچار مشکل شده و در نهایت این تیم وسیع تحقیقاتی مصمم شد یک بررسی کامل در تمامی مناطق دنیا انجام داده و گزارش های باستان شناسی مختلفی را مورد توجه قرار دهد.

به همین دلیل دکتر اورلاندو نمونه هایی را در سراسر منطقه از مجموعه های باستان شناسی و حفاری های جدید جمع آوری کرده و اساساً هر استخوان اسب باستانی که می توانستند مطالعه شود توسط این محققان، مطالعه شد.
به گزارش سیناپرس، در نهایت با ترسیم تدریجی ژنوم اسب های مختلف باستانی مشخص شد منشا ژنتیکی همه آن ها به  منطقه بین رودهای ولگا و دن  در روسیه کنونی باز می گردد.
بر اساس اطلاعات این مجموعه داده های عظیم، محققان به جزئیات تاریخی دیگر نیز پاسخ دادند. آنها دریافتند اسبهای مدرن دارای دو تفاوت ژنتیکی فاحش با سایر نسب های باستانی هستند.  یکی ژن مرتبط با مطیع بودن و دیگری ژن خاصی است که باعث استحکام  ستون فقرات این حیوان شده است.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است اهلی شدن اسب تاریخ بشر را دگرگون کرده و به انسان اجازه داد مسافت های طولانی را طی کرده و در جنگ ها نیز موفق تر ظاهر شود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.