ماموت ها را تغییرات اقلیمی منقرض کرد نه انسان

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که عامل اصلی انقراض ماموت ها، تغییرات سریع آب و هوا بود که در نهایت منابع غذایی این موجودات را از بین برد. دانشمندان هشدار دادند اگر بحران آب و هوایی فعلی نیز کنترل نشود می تواند انقراض بسیاری از گونه ها را در پی داشته باشد.

یوچنگ وانگ، جانورشناس دانشگاه کمبریج و سرپرست این تیم تحقیقاتی در باره یافته های فوق می گوید: ما نشان دادیم که تغییرات آب و هوایی و به ویژه تغییر الگوی بارش، مستقیماً باعث تغییر در پوشش گیاهی می شود.

اسکه ویلرسلف، پژوهشگر دانشگاه کمبریج و مدیر مرکز ژنتیک دانشگاه کپنهاگ نیز در این رابطه گفت: این درس بزرگی از تاریخ است و نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی چقدر غیرقابل پیش بینی است.به گزارش سیناپرس، هنگامی که یک گونه جانوری از دست می رود، برگشتی وجود ندارد.

دانشمندان طی صد سال گذشته در مورد علت انقراض ماموت ها مطالعات متعددی انجام داده و تاکنون انسان ها مقصر این موضوع شناخته می شدند زیرا این حیوانات میلیون ها سال بدون مشکل زنده مانده بودند اما زمانی که در کنار انسان ها قرار گرفتند، مدت زیادی دوام نیاورده و اجداد ما متهم به شکار آنها شدند.

اعضای این تیم پژوهشی طی ده سال گذشته به بررسی و تجزیه و تحلیل دی ان ای جمع آوری شده از خاک قطب شمال که محل زندگی ماموت ها بود پرداختند. این نمونه ها در طول ۲۰ سال جمع آوری و با استفاده از روش تعیین توالی دی ان ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

محققان با بررسی ویژگی های ماموت های باستانی متوجه شدند که جمعیت این حیوانات عظیم الجثه  با سرعتی مطابق با سرعت سریع تغییرات آب و هوایی در آن زمان کاهش یافته است. به گزارش سیناپرس، متاسفانه با گرم شدن هوا ، درختان و گیاهان تالابی رشد کرده و جایگزین زیستگاه های علفزار مورد نیاز ماموت ها شدند. وقتی آب و هوا مرطوب شده و یخ ها شروع به ذوب شدن کردند، دریاچه ها ، رودخانه ها و مرداب های متعددی پدید آمده و اکوسیستم منطقه به طور کلی تغییر و زیست توده پوشش گیاهی کاهش یافت. به این ترتیب ماموت ها قادر به یافتن غذای مورد نیازشان نبودند.
وانگ همچنین خاطرنشان می کند که انسان های ماقبل تاریخ احتمالاً بیشتر وقت خود را برای شکار حیوانات بسیار کوچکتر و راحت تر از ماموت های پشمالوی عظیم صرف می کردند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.