بزرگ ترین دایناسور گوشتخواری که گیاه خوار از آب درآمد

به گزارش سیناپرس، حدود 50 سال پیش، ردپاهای فسیلی غول پیکر در یکی از معادن زغال سنگ استرالیا یافت شد که دانشمندان تا مدت ها تصور می کردند که مربوط به یک دایناسور بزرگ شکارچی و گوشتخوار باشد. اما اکنون و پس از انجام بررسی های مجدد، مشخص شده است که این ردپاها، به یک دایناسور گیاه خوار گردن دراز متعلق به دوران زمین شناسی تریاسه مربوط هستند.

این تحقیق بین المللی اخیرا و به رهبری محققان دیرینه شناس دانشگاه کویینزلند استرالیا انجام شده است تا به واسطه آن، ردپاهای مورد اشاره که مربوط به آخرین بازه زمانی از دوره تریاسه در حدود 220 میلیون سال پیش هستند، دوباره مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

این محققان می گویند: «سال ها تصور می شد که این ردپاهای فسیل شده توسط یک شکارچی بزرگ تروپود برجا مانده باشند. به گزارش سیناپرس، دایناسور شکارچی مورد نظر عضوی از خانواده یوبرونتس بوده که پاهایی با بیش از دو متر ارتفاع داشته اند. این دایناسورها بزرگ ترین چثه را در میان هم نوعان خود در دوران تریاسه داشته اند».

اما حالا و پس از بررسی های جدید مشخص شده است که ردپاها به یک دایناسور گیاهخوار کوچکتر از نوع پروسوروپود مربوط هستند که دارای پاهایی به ارتفاع حدودا 1.4 متر و طول بدنی حدود 6 متر بوده است.

این فسیل های دایناسوری بیش از نیم قرن پیش در عمق 200 متری زیر زمین و در معدن زغال سنگ ایپسویچ واقع در غرب شهر بریزبین استرالیا کشف شده اند.به گزارش سیناپرس، این فسیل جالب توجه که مطالعه آن توانسته ابعاد جدیدی از موجودیت دایناسورها را در قاره استرالیا آشکار نماید، در موزه کوئینزلند شهر بریزبین به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش سیناپرس، همچنین نتایج مطالعه ای که به کشف فوق نائل شده در مجله معتبر Historical Biology منتشر گردیده است.