خندیدن باعث کاهش اثرات مخرب کرونا می شود

به گزارش سیناپرس، پژوهش های جدید محققان آمریکایی نشان می دهد مواجه شدن با رفتارهای خنده دار توسط بیماران مبتلا به کرونا باعث ایجاد احساس آرامش در آن ها می شود. علاوه بر این ، پس از مشاهده الگوهای رفتاری شاد،  بیماران در مورد توانایی خود در رابطه با مواجهه با بیماری احساس بهتری داشتند.

جسیکا گال میریک، سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید: با ادامه بیماری همه گیر کرونا برای من جالب شد که بدانم مردم چگونه از رسانه های اجتماعی به عنوان راهی برای اندیشیدن در مورد  همه گیری استفاده می کنند. ما دریافتیم که مشاهده محتوای طنز می تواند به مردم کمک کند تا با استرس زندگی در طول یک بیماری همه گیر جهانی کنار بیایند. 

محققان در طول این تحقیق از دسامبر سال ۲۰۲۰ از ۷۴۸ نفر به صورت آنلاین نظرسنجی کردند. در این مطالعه به بررسی تاثیر خنده و شادی بر انواع مختلف احساسات مربوط به کرونا از جمله احساسات مثبت ، اضطراب و … پرداخته شد. به گزارش سیناپرس، پاسخ دهندگان شامل بزرگسالان در سنین مختلف ۱۸ تا ۸۸ سال بوده و ۴۶ درصد از این افراد را مردان و ۵۴ درصد را زنان تشکیل می دادند.

در ادامه این افراد پس از مشاهده محتوای طنز و شاد به توصیف میزان کاهش استرس خود و نوع نگرششان به بیماری کرونا پرداخته و مشخص شد افرادی که با سطوح بالاتر طنز مواجه شده بودند، به طور کلی احساسات مثبت بیشتری را گزارش کرده و با تسکین سطح اضطراب مواجه شدند.
به گزارش سیناپرس، در نتیجه این مطالعات، محققان دریافتند که محتوای طنز اینترنتی مانند الگوهای رفتاری می تواند به مردم کمک کند تا رویدادهای جاری را درک و پردازش کنند بدون اینکه تحت تأثیر اطلاعات جدید قرار بگیرند.

پروفسور میریک در پایان توضیحات خود می گوید: سیاستگزاران بهداشت عمومی یا سازمان های دولتی می توانند با استفاده از محتوای طنز به عنوان راهی ارزان و آسان برای ارتباط با مردم و بیماران در مورد رویدادهای استرس زا استفاده کنند، البته آنها باید از ارائه لگوهای رفتاری بیش از حد اغراق شده و غیر واقعی خودداری کنند.

به گزارش سیناپرس، احساسات مثبت مرتبط با این نوع محتوا ممکن است باعث شود افراد از نظر روانشناختی ایمن تر شده و بتوانند به پیامهای اساسی مربوط به تهدیدهای سلامتی توجه بیشتری داشته باشند.

شرح کامل این این مطالعه در آخرین شماره  مجله تخصصی Psychology of Popular Media منتشر شده است.
مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا