چه زمانی بحث در فضای آنلاین به دعوا تبدیل می شود؟

به گزارش سیناپرس، تقریبا بیشتر مردم در طول روز از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با دوستان و آشنایان خود استفاده کرده و در بسیاری از مواقع این گفتگوها به بحث تبدیل می شوند. در این میان باید توجه داشت که آیا نشانه هایی وجود دارد که بتوان به کمک آن ها پیش بینی کرد، چه زمانی بحث به دعوا تبدیل شده و منجر به سوتفاهم می شود؟ 

در این میان مواردی همچون  موضوع مورد بحث، نوع اظهار نظر خصمانه و البته  ویژگی های طرفین بحث نقش مهمی دارند. به طور کلی این مساله را نیز باید در نظر داشت که زنان بیشتر از مردان در  معرض آزار و اذیت آنلاین قرار گرفته و با بازخورد نوشته هایشان در بحث مواجه می شوند.
گذشته از این عوامل ، نحوه برقراری ارتباط نویسندگان و انواع کلمات مورد استفاده آنها نیز در ایجاد سوتفاهم و به تشنج کشیده شدن بحث های آنلاین نقش دارد.

تیمی از پژوهشگران با مطالعه نظرات کاربران شبکه خبری نیویورک تایمز، مطالعه ای را انجام دادند که به بررسی رابطه بین زبان در نظرات اولیه کاربران و استفاده از زبان احساسی در پاسخ های بعدی می پرداخت. در این بررسی ها تمرکز اصلی روی استفاده از بیان شفاف در مقابل دو پهلو حرف زدن در لحظات اولیه بحث تمرکز شد. به گزارش سیناپرس، تحقیقات قبلی نشان می دهد که وقتی دیگران به تصمیمات و نظرات خود اطمینان دارند، به طرزی  متفاوت و شدیدتر واکنش نشان داده و موضوع را قضاوت می کنند. به عنوان مثال ، کسی که در خیابان یک کیف پول پیدا کرده و با اطمینان تصمیم می گیرد که پول را نگه دارد بسیار جدی تر از کسی صحبت می کند که  هنوز مردد است که آیا پول را نگهداشته یا به صاحبش برگرداند.
در این مطالعات مشخص شد که وقتی نظر دهندگان از زبان مطمئن تری استفاده کرده و با کلماتی مانند "همیشه" و "قطعا"، پاسخ می دهند، این پاسخ ها بیشتر احساسی هستند.

از سوی دیگر مخاطبین این نظرات نیز به ویژه زمانی که با واژه های مرتبط با عصبانیت از جمله نفرت، خشم و … مواجه می شوند، پاسخ هایی تند و احساسی خواهند داشت در حالی که همین افراد در مواجه با واژه هایی همچون: شاید و احتمالا، کمتر عصبی شده و واکنش آرام تری نشان می دهند.
باید توجه داشت که طی یک بحث عمومی در شبکه های اجتماعی، مواردی همچون نظرات سایر کاربران و تعداد لایک ها و رای های مثبت دیگران نیز در شکل دهی رویکرد افراد در بحث، موثر است.

به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر هوش مصنوعی و الگوریتم های محتوا اغلب برای ارائه پست هایی به کاربران طراحی می شوند که احتمالاً از آنها لذت برده و به آن توجه می کند. این امر اغلب منجر به شکل گیری موقعیت هایی می شود که تنها درصد کمی از نظرات عمومی منطبق با سلایق افراد به وی نمایش داده شده و اکثر نظرات مخالف نادیده گرفته می شوند.

به طور کلی پژوهشگران در بررسی بحث های داغ در شبکه های اجتماعی دریافتند که  نظرات مطرح شده با زبان مطمئن با واکنش های بیشتری از سوی دیگر کاربران رو به رو شده اند. البته بیشتر این واکنش ها شامل  پاسخ های عصبی بوده و این حس به دیگر کاربران نیز منتقل شده است.
در نهایت باید توجه داشت که  نوع واکنش شما در شبکه های مجازی در یک بحث عمومی و این که آیا باید از زبان صریح و مستقیم استفاده کرده یا محترمانه تر برخورد کنید، بستگی به اهداف شما دارد. اگر می خواهید با تعداد زیادی مخاطب وارد بحث شده و فضا را متشنج کنید، نظرات مستقیم و تند شما را به هدفتان می رساند ولی اگر هدف شما تشویق بحث های مدنی و رفتار مودبانه است، بهتر است استفاده از زبان غیر قاطعانه و نرم  را در نظر بگیرید.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: psychologytoday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا