کرونای مو و لامبدا هنوز وارد ایران نشده است

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر ویروس‌ های RNA دار نسبت به ویروس‌ های DNA دار، سرعت جهش بیشتری دارند؛ سرعت جهش در ویروس‌ های RNA دار ۱۰ هزار برابر بیشتر از ویروس‌ های DNA دار است. کووید 19 نیز از جمله ویروس هایی است که متاسفانه در زمره ویروس های RNA دار قرار دارد از اینرو طی دو سال اخیر از زمان شیوع این ویروس تاکنون شاهد جهش های متعددی از این ویروس در ایران و جهان بوده ایم.

هرچند بیشتر جهش‌ ها روی خواص ویروس تاثیر کمی دارند یا اصلا هیچ تاثیری ندارند اما گاهی جهش‌ های خاص می توانند  به روی برخی از خواص و تاثیرات ویروس ها مانند نحوه انتقال و انتشار، شدت بیماری، اثربخشی و مقاومت در برابر واکسن ‌ها، داروها، ابزارهای تشخیصی یا سایر اقدامات بهداشتی و درمانی تاثیر بگذارد و خطرناک باشند.

در حال حاضر انواع جهش های نگران کننده این ویروس با نام های آلفا، گاما، دلتا، کاپا، لامبدا و مو (Mu) در جهان شناسایی شده اند که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، نوع جهش یافته جدید ویروس کرونا به نام «مو» می ‌تواند خطر مقاومت در برابر واکسن یا اصطلاحا «فرار ایمنی» داشته باشد؛ وقوع تغییرات نوکلوئیدی حین تکثیر این ویروس در داخل میزبان می تواند طراحی واکسن علیه این بیماری را با چالش های زیادی مواجه کند و دقت کیت های تشخیصی را 50 درصد کاهش دهد.

هم اکنون اهمیت این موضوع باعث شد تا محققان و پژوهشگران پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به شناسایی و ردیابی جهش های ویروس کرونا در ایران و جهان بپردازند تا بلکه بتوانند در حد توان گامی در پیشگیری و کنترل این ویروس بردارند.

دکتر محمدعلی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در این خصوص به سیناپرس گفت: شناسایی جهش های ویروس کرونا از جمله مهمترین اقداماتی است که باید مدام مورد بررسی قرار بگیرند زیرا برخی از این جهش ها( موتاسیون ها) خطرناک هستند و می توانند به روی روند تولید واکسن، روش های تشخیص، بالینی و درمانی این بیماری تاثیر بگذارند و حتی دستورالعمل های بهداشتی را نیز تغییر دهند به همین دلیل اکنون طرح شناسایی جهش ویروس کرونا در ایران و جهان را در دستور کار این پژوهشگاه قرار داده ایم.

وی افزود: اکنون یک دیتا بانک و پاپ ‌لاینی درست کرده ایم تا داده های توالی یابی ژنوم کرونا، جهش ها و فراوانی آنها در ایران و جهان را مورد بررسی و شناسایی قرار دهیم.

به گفته وی، این داده‌ها به تفکیک ژن ‌های ویروس در دسترس عموم قرار دارند و مرتب در سایت پژوهشگاه با عنوان "ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا" به روز رسانی می شوند تا پژوهشگران بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

وی اظهارداشت: هم اکنون بر اساس آخرین اطلاعات این پژوهشگاه جهش های دلتا، لامبدا و مو از دیگر سویه های جهش یافته این ویروس نگران کننده تر هستند که تاکنون فقط ویروس جهش یافته دلتا در ایران مشاهده شده است اما هنوز هیچ سویه ای از ویروس لامبادا و مو در کشور شناسایی نکرده ایم.