آلودگی هوا و کرونا ارتباط نزدیکی با هم دارند

شراره محمودی کارشناس محیط زیست و کنترل کیفت هوای شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: شاخص های مختلفی برای کیفیت هوا وجود دارد که اداره کل محیط محیط زیست استان اصفهان و شهرداری آن را اعلام می کنند. شاخص  aqi همان شاخصی است که بر اساس میانگین گیری بیش ترین شاخص های آلاینده در سطح شهر برآورد می شود و می توان آن را به یک ماه یا یک سال بسط داد که به صورت پاک، سالم، ناسالم و ناسالم به عموم اعلام می شود.

وی ادامه داد: آلاینده های شهری بیشتر ناشی از وسیله نقلیه است که هر چه انتشار آنها بالاتر باشد شاخص انتشار آنها در آن روز یا در ماه نیز افزایش می یابد، هر چند شاخص ذرات معلق در هوا که یکی از مهمترین شاخص های آلودگی هوا در اصفهان  است و همین عامل است باعث بیشترین آلودگی و میزان مرگ و میری که در اثر بیماری های تنفسی در شهر اتفاق می افتد.

محمودی کارشناس محیط زیست و کنترل کیفت هوای شهرداری اصفهان گفت: براساس شاخص های مختلف می توان مشخص کرد عوامل آلایندگی هر کدام چه سهمی در آلودگی هوای اصفهان داشته اند و در همین رابطه می توان گفت میزان دقیق آلایندگی صنایع، حمل و نقل شهری و حتی مصرف سوخت قابل ارزیابی است.

وی در ادامه ضمن یادآوری اینکه با کاهش دما و رسیدن فصل سرد و وارونگی دما، بیماری های مختلفی بروز می کند تصریح کرد: با سردتر شدن هوا، مشکلات تنفسی هم بیشتر می شود و از آنجایی که کرونا هم جزو بیماری هایی است افرادی که بیشتر دچار ضعف ایمنی بدن هستند به آن دچار می شوند در همین راستا شرایط احتمال ابتلا به بیماری کرونا هم بیشتر می شود پس می توان گفت شدت آلودگی هوا و افزایش بروز بیماری کرونا ارتباط بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند.

محمودی خاطرنشان کرد: مقالات مختلفی نیز در این زمینه چاپ شده است که مواجه مردم با هوای آلوده احتمال ابتلای آنها به کرونا را افزایش می دهد.

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا