تحقق رویای دوباره راه رفتن با اسکلت بیونیکی پوشیدنی

سیناپرس: معمولا زمانی که صحبت از ساختارهای اسکلتی بیونیکی می شود نخستین تصور ذهنی چیزی نیست جز سربازانی که مجهز به آخرین فناوریهای نظامی و ارتباطاتی هستند. اما این ساختارهای قدرتمند در میان معلولان حرکتی و آنهایی که به هر دلیلی نمی توانند کارهای روزمره شان را به راحتی انجام دهند نیز طرفدار دارد.

این همان ایده ای است که در پس لباسهای اسکلتی Ekso به چشم می خورد. مرکز فوق تخصصی بازتوانی Ekso Bionics در ریچموند کالیفرنیا این پوشش پیشرفته را با هدف بازگرداندن توان راه رفتن و حتی دویدن به معلولان حرکتی طراحی و ارایه کرده است.

در ابتدا این لباس به سفارش آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) طراحی شده بود اما در بازنگری که اخیرا صورت گرفت تصمیم بر آن شد تا با هدف کمک به معلولان حرکتی و بیمارانی که به دلیل سکته توانایی حرکت را از دست داده اند ساخته شود.

معمولا آسیب های مغزی و جراحاتی که نخاع را تحت تأثیر قرار می دهد به ناتوانی حرکتی در افراد منجر می شود و حالا این دستاورد فناورانه امیدهای زیادی را در مراکز بازتوانی سراسر آمریکا ایجاد کرده تا بیماران این مراکز بار دیگر همچون گذشته راه رفته و حتی لذت دویدن را تجربه کنند.

بیمار برای استفاده از این فناوری جدید باید پاها و کمر خود را به بخش های مخصوص اسکلت بیونیکی ببندد. در ادامه بیمار از دو بازوی کوچک برای راه اندازی سیستم استفاده می کند.

حسگرهای مخصوصی که در این اسکلت تعبیه شده نسبت به کوچکترین حرکت بدن بیمار به جهات مختلف حساس است. بدین ترتیب گام برداشتن با استفاده از آن به راحتی صورت می گیرد. با به کارگیری این فناوری نوین بیمار در هر جلسه تمرینی بین 200 تا 300 بار قدم می زدند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا