رونمایی از کتاب توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌ و پرورش استثنایی

توسعه مشارکت در ابعاد مختلف در نظام تعلیم‌وتربیت ضرورتی انکارناپذیر است و چیستی و چرایی این امر از ابعاد مختلفی قابل‌ بررسی و تبیین است. نظام آموزش‌وپرورش به‌ عنوان پهن‌پیکرترین نظام اداری کشور که اولاً بیشترین کارکنان و نیروی انسانی دولتی را در خود جای‌ داده است و ثانیاً ساختار اداری آن تا دورترین نقاط و نوار مرزی گسترش‌ یافته، به یک نظام بروکراسی پهن‌پیکر و در عین‌ حال متمرکز و متصلب تبدیل شده است و خود موضوع تمرکز به‌ عنوان یک چالش اساسی کنونی نظام تعلیم‌وتربیت باعث ایجاد هنجارآفرینی، بخشنامه گرایی، مدیریت چندلایه به‌مثابه سری بزرگ بر پیکر لاغر خصوصاً مدرسه عامل جدی کاهش کیفیت و انگیزه شده است.

در سازمان عریض‌ و طویل آموزش‌وپرورش روزبه‌روز روحیه مطالبه‌گری افزایش‌ یافته و فرهنگ مسئولیت‌پذیری کاهش می‌یابد در حالی‌ که بسط و گسترش مشارکت همه ارکان و اضلاع نظام درونی و بیرونی آموزش‌وپرورش مثل معلمان، دانش‌آموزان، کارکنان، مدیران، پیشکسوتان و نیز سازمان‌های عمومی و دولتی و خصوصاً اولیا و مردم در نظام تعلیم‌وتربیت نه‌ تنها این چالش‌ها و مسائل را از بین می‌برد، بلکه هزینه‌های آموزش‌وپرورش را به‌ شدت کاهش داده و نظام تعلیم‌وتربیت را که امروزه به‌ شدت گران اداره می‌شود، به سمت کاهش هزینه‌ها سوق می‌دهد.

مشارکت در نظام تعلیم‌وتربیت بر ارتقای کیفیت، بسط عدالت، رشد هویت و تأمین منابع نقش انکارناپذیری دارد و بر همه مسئولان و برنامه‌ریزان فرض است که بر اساس آموزه‌های سند تحول بنیادین و اسناد فرادستی برای بسترسازی مشارکت، برنامه‌ها و اقدامات مؤثر طراحی و اجرا بگذارند.

با رویکرد گسترش مشارکت در ابعاد درون و برون‌سازمانی سال گذشته بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد.

کتاب توسعه مشارکت‌ها در آموزش‌وپرورش استثنایی شامل چهارفصل مبانی نظری و قلمرو مشارکت در آموزش‌وپرورش، طرح‌های مشارکت محور در نظام آموزش‌وپرورش استثنایی، عملکرد سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه مشارکت و طرح هدایت هر دانش‌آموز یک تبلت هر تبلت یک کلاس است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا