تار عنکبوت و ویژگی های باورنکردنی آن

به گزارش سیناپرس فارس ، عنکبوت‌ها تار‌های خود را از ابریشم می‌سازند. ابریشم برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری با این تارها ترکیب می‌شود و ظاهر زیبایی هم به تار عنکبوت می‌دهد. ابریشم یک ماده اعجاب انگیز است که در نواحی گرم در همه جای جهان یافت می‌شود . سلول‌های ابریشمی مختلفی وجود دارند که می‌توانند ابریشم را با ویژگی‌های مختلف و کاربرد‌های متفاوت تولید کنند . هر کدام از این غده‌های ابریشمی در بدن عنکبوت وظیفه خاصی را انجام می‌دهند. معمولاً هفت غده ابریشمی در بدن عنکبوت وجود دارد .

عنکبوت‌ها ساختاری به نام تارساز روی شکم خود دارند. این ساختار معمولاً در زیر قسمت پشتی بدن آن‌ها قرار می‌گیرد . همه این‌ها ارگان‌های مخصوص به تنیدن ابریشم هستند . در انتهای هر تار‌ساز، مجموعه‌ای از ساختار‌های خرطومی وجود دارد. از هر کدام آن‌ها یک قسمت جداگانه ابریشمی بیرون می‌آید. این قسمت‌ها شبیه به خرطوم یخ زده هستند. مکش از طریق پای عنکبوت، باعث بیرون آمدن تار می‌شود . هنگامی که تار داخل ابریشم داخل بدن عنکبوت است، حالت مایع دارد . عنکبوت‌ها به صورت غریزی ساختاری را برای تنیدن تار دنبال می‌کنند .

ابریشم فقط برای تنیدن تار بکار نمی‌رود. مثلاً عنکبوت‌های پرنده از سلول‌های ابریشمی کوچک برای پنهان شدن در طول روز استفاده می‌کنند.آن‌ها یک کیسه خواب را برای خودشان درست می‌کنند. خیلی از آن‌ها از این ابریشم‌ها برای محافظت از تخم‌های خود استفاده می‌کنند .

یک کاربرد دیگر از ابریشم، ایجاد یک خط است. از آن‌ها مراقبت می‌کند تا زمین نیفتند. آن‌ها می‌توانند در فواصل دور این خط را همراه با خود ببرند تا مسیر را گم نکنند. همچنین با استفاده از خط تنیده شده از طریق ابریشم، می‌توانند به ارتفاعات بالاتر بروند و مطمئن باشند که به زمین پرت نمی‌شوند .
 

عکاس و تهیه کننده: احمدرضا مداح

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا