سلول درمانی قادر به پیشگیری و درمان کرونا نیست

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارشی که به تازگی در مجله Stem Cell Reports منتشر شد، پژوهشگران به بررسی موضوع کاربرد سلول های بنیادی در پیشگیری و درمان کرونا پرداختند. این مساله پس از آن مورد توجه قرار گرفت که ادعاهای غیر علمی و نادرستی در مورد محصولات مبتنی بر سلول بنیادی جهت درمان کرونا در گوشه و کنار جهان مطرح شده بود. در این مطالعه پژوهشگران به بررسی محصولات بیست شرکت مختلف پرداختند که چنین ادعاهایی را داشتند.

به باور پژوهشگران، در حال حاضر سلول های بنیادی فقط برای معالجه چند بیماری  مورد استفاده قرار گرفته و درمان کرونا بر پایه این سلول ها در هیچ آزمایشی تائید نشده و هیچ مرکز رسمی نیز آن را توصیه نمی کند. به گزارش سیناپرس ،متاسفانه در بسیاری از تبلیغات این داروها به دروغ ادعا می شود که اثربخشی و ایمنی این روش درمانی با شواهد اثبات شده است. انتشار چنین اطلاعات غلطی می تواند موجب بی اعتمادی مردم شده و به ایمنی و سلامت عمومی آسیب برساند.

از سوی دیگر پژوهشگران تاکید کردند: سلول درمانی علیه کرونا در بیماران مبتلا به مولتیپل میلومای سرطان خون نیز کاملا بی تاثیر بوده و این گروه از بیماران باید تحت نظر پزشک بوده و از روش های درمانی تائید شده استفاده کنند. مولتیپل میلوما می تواند عوارضی جدی همچون دردهای شدید استخوانی، ضعف ساختار استخوان و شکستگی، مشکلات کلیوی، خطر ابتلا به عفونت های مختلف، کم خونی و دفع کلسیم را در پی داشته و حتی به سرطان خون منجر شود.
مطالعات محققان همچنین نشان داد واکسن های کرونا در افراد مبتلا به مولتیپل میلومای سرطان خون اثر محافظتی کمتری دارند.

گفتنی است یکی از قربانیان این بیماری،  کالین پاول ، وزیر خارجه اسبق ایالات متحده  بود که روز دوشنبه بر اثر عوارض ناشی از کرونا علیرغم واکسیناسیون کامل درگذشت. 

یافته های محققان نشان می دهد که این گروه از بیماران نه تنها در پاسخ به واکسن ها آنتی بادی های خنثی کننده کمتری تولید می کنند ، بلکه پاسخ سلول های T سیستم ایمنی بدن آن ها نیز به مراتب ضعیف تر از سایر افراد است.به گزارش سیناپرس ، وجود آنتی بادی و سلول های T هر دو برای حفاظت از بدن لازم هستند، زیرا در حالی که آنتی بادی ها به ویروس در حین گردش در بدن حمله می کنند، سلول های T به سلول های آلوده حمله کرده و سیگنال های خاصی تولید می کنند که منجر به واکنش سایر بخش های سیستم ایمنی بدن نسبت به بیماری شده و دامنه عفونت را محدود می کند. 

مترجم: زهرا همراز
منبع: reuters

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا