برگزاری ۴ کافه علم با سخنرانی برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱

کافه علم "در جست‌وجوی ماده تاریک" با حضور پروفسور یحیی تیعلاتی، استاد فیزیک دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش، فیزیکدان انرژی بالا و پژوهشگر برخورددهنده هادرونی بزرگ و برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ همچنین ارائه کاظم عزیزی استاد فیزیک دانشگاه تهران، سارا خطیبی استادیار فیزیک دانشگاه تهران و غلامحسین حقیقت دانشجوی پسادکتری، پژوهشکده ذرات و شتابگر در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی روز سه شنبه ۲۷ مهر ساعت ۹ تا ۱۳ برگزار می‌شود.

همچنین کافه علم با موضوع "گیاهان دارویی زیر ذره‌بین علم" با حضور محمد اقبال چودری، زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و دیگر برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) همچنین با حضور دکتر پروین پاسالار، دکتر آزاده حبیبی و دکتر محمد مهدوی چهارشنبه ۲۸ مهر ساعت ۹ تا ۱۳ میزبان علاقه‌مندان است.

کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه‌پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ و همچنین حسام‌الدین ارفعی، فیزیکدان نظریه ریسمان و استاد دانشگاه صنعتی شریف روز پنجشنبه ۲۹ مهر از ساعت ۹ تا ۱۳ در کافه علم با عنوان "معماهایی برای رازگشایی از عالم" در نشست کافه علم حضور می‌یابد.

پروفسور زاهد حسن دیگر برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ و استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون همچنین کاشف نیمه‌فلزهای فرمیون ویل نیز روز جمعه ۳۰ مهر در مورد انقلاب توپولوژیک در فیزیک صحبت می‌کند.

کافه‌علم‌ها در پی آوردن علم از فضای رسمی و دانشگاهی به محیط‌های صمیمی و عمومی هستند تا از این راه، جایگاه علم را در فرهنگ عمومی جامعه ارتقا دهند.

در کافه علم، عموم مردم فارغ از تخصص، سن، جنسیت در محیطی صمیمی گرد هم می‌آیند و به گونه‌ای بی‌تکلف و بی‌واسطه به پرسش و پاسخ با یک دانشمند یا مروج علم می‌نشینند. به این ترتیب، گفتگویی علمی‌ترویجی جایگزین یک سخنرانی یک‌سویه می‌شود. از این­رو، اطلاق واژه مهمان برای دانشمند یا مروج علم دعوت ­شده، مناسب‌تر از عنوان سخنران است.

به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی(ص)، بهره‌مندی مهمان از توان ساده‌سازی مباحث پیچیده علمی و تبیین آن موضوعات به گونه‌ای قابل فهم برای عموم، یک ویژگی ضروری برای او به شمار می‌آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا