وبینار آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت

وبینار آموزشی " آشنایی با مفاهیم و اصول روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت" صبح امروز (26 مهرماه 1400) برگزار شد. دکتر علی منتظری، استاد پژوهش و رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در این وبینار آموزشی گفت: برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات لازم در حوزه سلامت نیاز به توسعه و طراحی ابزارهای مناسبی برای شناخت بیشتر، کامل و همه جانبه ابعاد مختلف سلامت وجود دارد. اندازه‌گیری دقیق حقایق و وضعیت موجود اولین گام در مسیر ارتقا و بهبود است. پرسشنامه‌های سنجش سلامت ابزارهای مناسبی برای سنجش و در نهایت ارتقا سلامت در ابعاد گوناگون هستند. آشنایی محققان و متخصصان این حوزه با مبانی و روش‌های طراحی و استانداردسازی ابزارها، نقش مهمی در ارائه ابزارهای مناسب و به روز در مطالعات حوزه سلامت دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی، روان‌سنجی ابزارهای سنجش سلامت را براساس نظریه آزمون کلاسیک مطرح (Classical test theory) مطرح کرد و گفت: در نظریه آزمون کلاسیک، ویژگی‌های متعددی برای روان‌سنجی ابزارها مطرح شده است، ولی سه ویژگی کلیدی این نظریه شامل پایایی (Reliability)، روایی (Validity) و پاسخگویی (Responsiveness) هستند.

این کارگاه به طور ویژه بر این سه ویژگی متمرکز شد. در خصوص پایایی به موضوعاتی مانند ثبات درونی، پایایی نسبی و پایایی مطلق اشاره گردید. در زمینه روایی نیز در مورد روایی سازه شامل آزمون فرضیه، روایی ساختار و روایی ملاکی مطالب جامعی ارائه گردید. در خصوص پاسخگویی پرسشنامه نیز که طبق نظریه آزمون کلاسیک یکی از ویژگی‌های مهم در روان‌سنجی ابزار است، مطالبی ارائه شد. علاوه بر این موارد نکاتی نیز در خصوص نحوه ترجمه پرسشنامه‌ها ارائه گردید. نکته‌ای که در این زمینه بر آن تاکید گردید، موضوع تطابق فرهنگی ابزارهای شناخته‌شده و استاندارد بین‌المللی و ترجمه و بومی‌سازی این ابزارها بود که در ادامه کارگاه به آن اصول و ابعاد آن اشاره گردید.

این پژوهشکده با هدف دانش افزایی و ارتقاء توانمندی متخصصان حوزه سلامت اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و وبینارهای مختلفی در ابعاد مختلف حوزه سلامت می‌نماید که امید است این برنامه‌های آموزشی نقش موثری در ارتقا توانمندی متخصصان و اندیشندان دست اندر کار در بخش سلامت داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا