درخشان ترین دوران گردشگری ایران در عصر صفویه بود

دکتر زهرا زمانی، پژوهشگر پسادکتری دانشگاه اصفهان و مدیر پژوهش و بررسی‌ های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان، در سومین سلسله وبینارهای پیش سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران با موضوع  «سیرتاریخی کسب و کارهای گردشگری» با ارائه پژوهشی با عنوان «نقش شاخص های اقتصادی در توسعه گردشگری: مطالعه موردی اصفهان» گفت: یکی از درخشان ‌ترین دوران سیاحت در ایران در زمان صفویه رقم خورد که مهم ‌ترین عوامل آن توسعه کسب و کار، افزایش امنیت، احداث راه ‌های ارتباطی مناسب و تاسیسات متعددی بوده است که در این دوره در ایران ایجاد شده بود. به عبارتی در زمان صفویه سرمایه گذاری مناسب در بخش گردشگری صورت گرفته بود و در نتیجه بهره برداری مناسبی نیز از این بخش صورت گرفته بود. این در حالی است که در حال حاضر چالش مهم صنعت گردشگری کشور سهم ناچیز گردشگری ایران در جهان است و طبق اعلام مسئولان گردشگری سهم ایران از بازار گردشگری جهان در حدود ۰۸/  درصد است.

زمانی با اشاره به شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری در ایران گفت: در بین  چهارده شاخص تنها شاخص رقابت پذیری قیمت ها وضعیت مطلوبی دارد و البته این مسأله به دلیل جهش نرخ ارز در سال های اخیر است که هر چند رقابت پذیری را بهبود داده است اما از طرفی نوسان  های زیاد نرخ ارز سبب تشدید نا اطمینانی اقتصادی شده که اثر منفی بر گردشگری دارد. در کل رتبه ایران در جهان به لحاظ شاخص رقابت  پذیری سفر و گردشگری 89 است و با توجه به پتانسیل های موجود در کشور این رتبه مناسب نیست.

وی گفت: از سویی پاندمی کرونا که در دو سال اخیر نیز سبب آسیب  های جدی به این بخش وارد کرده است، هفتاد درصد این صنعت را در جهان تحت تاثیر منفی خود قرار داده است. برای مثال اصفهان استانی تاریخی با آثار باستانی و منابع گردشگری فراوان است که مورد توجه گردشگران بسیاری در سراسر جهان است؛ اما با این حال این صنعت چندان موفق نبوده است و باید عوامل موثر بر این بخش مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته زمانی، یکی از عوامل مؤثر بر توسعه این صنعت سرمایه گذاری مستقیم خارجی است که در پژوهش حاضر با تصریح یک الگوی تقاضای تجارت خدمات مبتنی بر تئوری تقاضا تلاش شد تا پاسخی برای این سؤال اساسی که جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر توسعه گردشگری استان اصفهان نقش آفرین است یا خیر؟ پیدا شود.

وی با اشاره به مزایای سرمایه گذاری مستقیم خارجی از جمله انتقال تکنولوژی، اثرات سرریزی، انتقال شیوه های نوین مدیریتی، ارائه محصولات و خدمات ارزانتر با کیفیت بالاتر بیان داشت که اگر سرمایه¬گذاری پاک به بخش گردشگری وارد شود علاوه بر توسعه این بخش سبب دستیابی کشور به توسعه پایدار نیز می شود.

زمانی با اشاره به اثر نرخ ارز، تولید ناخالص داخلی، قیمت های نسبی و وضعیت اقلیمی بر گردشگری گفت:  کمبود مراکز اقامتی استاندارد، کیفیت نامناسب ارائه خدمات تغذیه، کیفیت نامطلوب حمل و نقل درون استانی و عدم توجه و هماهنگی لازم میان نهادهای متعدد دخیل در ارائه خدمات گردشگری چالش های اساسی توسعه گردشگری استان اصفهان است. بر اساس یافته های این پژوهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی اثر مثبت و معنی‌داری بر توسعه گردشگری استان اصفهان داشت و اثر مثبت نرخ ارز بر توسعه این صنعت مورد تایید قرار گرفت البته باید توجه داشت که ثبات در بازار ارز و ممانعت از نوسان های نرخ ارز بسیار ضروری است.

وی درباره ضرورت بسترسازی در جهت جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی را برای تداوم حیات گردشگری استان اشاره داشت و اتخاذ سیاست ‌های جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی از ایرانیان مقیم خارج و بنگاه های خارجی متخصص در زمینه گردشگری و همچنین رفع موانع ورود آنها را برای تقویت این صنعت پیشنهاد نمود. همچنین ایشان اشاره داشت که به جای این که به دنبال بالابردن سهم بخش خارجی اقتصاد در تولید ناخالص اقتصاد از طریق صادرات مواد خام و اولیه باشیم به رونق گردشگری بین‌المللی بیندیشیم که بدون شک فرصت طلایی در دوران بعد از بحران کرونا بوجود می‌آید

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا