اصفهان می تواند قطب گردشگری خوشنویسی شود

شمسی فاطمی، هنرمند نقاشی و خط در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: نامگذاری روزها و هفته‌ ها به مناسبت‌ های مختلف، راهی برای بزرگداشت  عناوینی است، مانند هفته‌ خوشنویسی.

وی افزود: باید به داشته های شهرمان افتخار و توجه کنیم زیرا می‌توان اصفهان را قطبی برای گردشگری خوش‌ نویسی مطرح کرد. شهری که نام آن بر یکی از بزرگترین مکاتب خوش‌ نویسی یعنی خوشنویسیِ مکتب اصفهان در ایران نقش بسته‌ است.

فاطمی اضافه کرد: در طول سده‌ها، خوش‌نویسان بسیاری در این شهر پرورش یافته، هنرمند شدند و آثار فاخری پدید آورده‌اند. مدفن برخی از آنها در این شهر است که بر قله‌ آن، مقبره‌ میرعماد در مسجد ظلمات خیابان حافظ می‌ درخشد.

وی عنوان کرد: درویش عبدالمجید طالقانی که در تکیه درویش تخت فولاد اصفهان آرامیده است و جایگاهی چون میرعماد نستعلیق، در شکسته دارد. واله‌ اصفهانی در تکیه والهیه و بسیاری دیگر از خوش‌نویسان در تخت فولاد آرامیده اند. مسجد لنبان نیز جایگاه ابدی خوش‌نویسانی چون ابوتراب اصفهانی، بزرگترین شاگرد میرعماد است.

این هنرمند خطاط  با بیان اینکه در میان بناهای اصفهان، مسجد جامع عتیق را می‌توان به عنوان دائره‌المعارف و موزه‌ خوش‌نویسی اسلامی مطرح کرد، گفت: در میان کتیبه‌های این بنا انواع خطوط کوفی، ثلث، نسخ، بنایی و نستعلیق دیده می‌شود. استفاده از متریال مختلف چون سنگ، آجر، گچ، کاشی در زمینه‌هایی از رنگ‌های مختلف، موزه‌ای زنده از انواع خطوط به شیوه‌های مختلف پیش روی بیننده می‌گذارد.

وی یادآور شد: این سایت جهانی علاوه بر ۱۳ سده تاریخ، می‌تواند ۱۳ سده خوش‌نویسی و سیر تحول خطوط و کتیبه‌ها و کاربرد آنها در معماری را پیش روی مخاطبان قرار دهد.

فاطمی خاطرنشان کرد: بازدید از این بنای زیبا و منحصر به فرد مسجد جامع عتیق با حضور یک راهنمای آگاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا