آخرین یافته های پیشگیری و درمان بیماری های قلب و عروق طرح می شود

به گزارش سیناپرس فارس ، رییس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از آغاز به کار سیزدهمین کنگره بیماری های قلب و عروق خاورمیانه و ششمین کنگره مداخلات پیچیده قلبی به صورت همزمان از بیست و نهم مهر تا دوم آبان ۱۴۰۰ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خبر داد.

دکتر «محمدجواد زیبایی نژاد» گفت: در این کنگره چهار روزه که به همت مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود، ۹۰ سخنران از شیراز و سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور به عنوان برجسته ترین اساتید و سخنرانان این حوزه حضور دارند.

او با اشاره به ارسال ۵۰ خلاصه مقاله برای شرکت به این کنگره که به صورت پوستر ارایه می شود؛ هر ساله به پوسترهای برتر جوایزی اهدا می شود که در کنگره امسال سعی شده به مطالعاتی که در زمینه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی پرداخته شده، توجه بیشتری شود.

رییس کنگره بیماری های قلب و عروق و مداخلات پیچیده قلبی ادامه داد: دوره یکم تا یازدهم این کنگره هر ساله با حضور اساتید، متخصصان و محققان برجسته داخلی و خارجی برگزاری شده است، اما در دو سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا، این تهدید به فرصتی برای برگزاری کنگره به صورت مجازی و غیرحضوری تبدیل شد که ضمن حضور حداکثری متخصصان و افراد علاقه مند به صورت مجازی در این رویداد علمی، صرفه جویی در وقت و هزینه ها را نیز در پی داشت که در همین راستا تلاش می کنیم این روند در برگزاری دوره های بعد نیز دنبال شود.

زیبایی نژاد از مشارکت مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی سراسر کشور در این کنگره خبر داد و اضافه کرد: امسال مهمانانی از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا و ترکیه در کنگره حضور دارند اما بیشترین توجه به سخنرانان و محققان داخل کشور اختصاص دارد و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، تبریز، اهواز، کرمان، یزد، سه دانشگاه معتبر از تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران، همچنین بسیاری از مراکز بیمارستانی معتبر فعال در حوزه بیماری های قلب و عروق از جمله مرکز شهید رجایی و مرکز قلب تهران از مشارکت کنندگان در برگزاری این کنگره علمی هستند.

کرونا، تهدیدی برای همه گروه های سنی

او ادامه داد: در موج های اول و دوم بیماری کووید۱۹ تصور بر این بود که این بیماری تنها افراد مسن یا افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، چاقی، بی تحرکی و مصرف کنندگان سیگار را درگیر می کند؛ اما با پیشرفت کرونا مشخص شد که تعداد زیادی از موارد بستری در بیمارستان ها و مرگ و میر بر اثر کرونا در گروه سنی جوان جامعه هستند؛ تجربیات کشورهای مختلف دنیا نیز این موضوع را ثابت کرد، با این وجود یافته ها نشان می دهد آمار بستری و مرگ و میر بر اثر کووید۱۹ در افراد دارای زمینه بیماری های قلبی عروقی یا فاکتورهای خطرزای بیماری های قلبی عروقی بیشتر است.
 
تاکید رییس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه، افزایش تمرکز بر پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری از فاکتورهای خطرزای بیماری با هدف کاهش مرگ و میر و طول مدت بستری بیماران بود.
 

پیشگیری به موقع از تشکیل پلاک های تصلب شرایین برای محافظت در برابر سکته های قلبی و مغزی
 

به گفته دکتر زیبایی نژاد تحقیقات نشان می دهد که پلاک های تصلب شرایین که در عروق کرونر وجود دارد، در اثر عفونت ها از جمله عفونت ناشی از کووید۱۹ دچار پارگی می شود و تجمع این پلاک ها، زمینه ساز سکته های قلبی و مغزی می شود، به همین دلیل افراد مبتلا به تصلب شرایین در معرض مرگ و میر بیشتری قرار دارند؛ تشکیل پلاک ها سال ها طول می کشد، بنابراین اگر بتوانیم در زمان مناسب میزان این پلاک ها را کاهش دهیم، می توانیم مانع از گرفتگی عروق شویم.
 
رییس کنگره بیماری های قلب و عروق و مداخلات پیچیده قلبی با اشاره به اینکه کنگره امسال با عنوان «از پیشگیری تا اقدام تهاجمی» نامگذاری شده است، افزود: توجه به موضوع پیشگیری از بیماری های قلبی در شرایط کنونی که با همه گیری کرونا مواجه هستیم، اهمیت بسیاری داشته و در همین راستا تجربیات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مختلف در این زمینه مطرح می شود.

بررسی سلامت حدود ۹ هزار نفر در فارس

دکتر زیبایی نژاد با اشاره به انجام مطالعاتی با عنوان طرح کوهورت در مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه با مشارکت هفت هزار و پانصد نفر از مردم مناطق مختلف شیراز و همچنین هزار و سیصد نفر از کارکنان دانشگاه شیراز، صدا و سیما و تعدادی از بانک ها در این مطالعات علمی با هدف بررسی وضعیت سلامت این افراد در زمینه های مختلف جسمی، روحی، روانی و اجتماعی گفت: مطالعات کوهورت مطالعاتی درازمدت است که ممکن است بین ۱۵ تا ۲۰ سال طول بکشد و مرکز قلب و عروق شیراز نخستین مرکزی است که این مطالعات را در زمینه بیماری های قلبی عروقی بررسی می کند.
 
رییس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: تا پیش از شیوع ویروس کرونا، حدود ۳۰ درصد موارد مرگ و میر در شیراز بر اثر بیماری های قلبی عروقی بوده است که با اضافه شدن موارد بیماری های مغزی، این رقم به حدود نیمی از مرگ و میرها در جمعیت شهری شیراز می رسد و در مطالعات مرکز کوهورت سعی داریم این مقدار را کاهش دهیم.

کاهش بیماری های قلبی با افزایش آگاهی عمومی

دکتر زیبایی نژاد با تاکید بر اهمیت آموزش به مردم و بالا بردن سطح آگاهی عمومی از بیماری های قلبی عروقی، نقش نهادها، سازمان ها و رسانه ها در این راستا را مهم عنوان کرد و گفت: بالا بردن سطح آگاهی و آموزش در جامعه سبب کاهش موارد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و در نتیجه کاهش هزینه های بیمارستانی می شود.

سیزدهمین کنگره بیماری های قلب و عروق خاورمیانه و ششمین کنگره مداخلات پیچیده قلبی، بیست و نهم مهر تا دوم آبان در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، برگزار می شود .
 
 
گزارش : زینب برزگر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا