ایجاد خط تولید انبوه سلول‌ بنیادی

به گزارش ایسنا، شرکت آلیله در حوزه زیست‌فناوری فعالیت دارد. این شرکت محصولات مختلفی نظیر نانوآنتی‌بادی، پروتئین‌های فلورسانس و کیت‌های تشخیص طبی ارائه کرده و در حوزه RNAi پتنت‌های مختلفی به ثبت رسانده است.

آلیله اخیرا اعلام کرده که اقدام به خرید فضای جدیدی برای تولید cGMP کرده است. این ماده یک نوع سلول با گرید درمانی بوده که برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. این فضای جدید 1800 فوت مربع وسعت داشته و در نزدیکی دفتر مرکزی این شرکت در سان‌دیگو واقع است. قرار است در این کارخانه جدید سلول‌های بنیادی ویژه انسان (HiPSCs) تولید شود که این کار با فناوری mRNA سنتزی انجام می‌شود. در این فناوری نه از DNA موجودی دیگر استفاده می‌شود و نه از ویروس‌های مهندسی شده استفاده می‌گردد. هر دوی این روش‌ها از مخاطرات و مشکلات موجود در مسیر HiPSCs است. تولید این نوع HiPSCs با همکاری صنایع و بخش دانشگاه انجام می‌شود.

HiPSCs دارای پتانسیل‌های زیادی برای تبدیل به شدن به هر یک از سلول‌های بدن انسان است که این موضوع موجب شده تا این سلول‌های گزینه‌ای مناسب برای درمان بیماری های متخلف باشد.

برای رسیدن به این هدف، آلیله اخیرا اقدام به تحریک این سلول‌ها برای تخصصی شدن آنها و تبدیل شدن‌شان به اورگان‌های مورد نظر محققان کردند. این گروه از این سلول‌ها موفق به ایجاد سلول‌های عصبی و استخوانی شدند. این سلول‌ها می‌توانند در خط تولید cGMP تولید شده و برای درمان بیماری‌های مورد نظر به کار گرفته شود.

جیوو وانگ مدیرعامل شرکت آلیله می‌گوید: « این کارخانه جدید به ما کمک خواهد کرد تا برنامه‌ توسعه خود را پیاده‌سازی کنیم. اولین مرحله کمک به بیمارانی که به سلول‌های بنیادی نیاز دارند این است که این فناوری را از آزمایشگاه به کلینیک برد و در این مسیر با فراهم کردن ملزومات مورد نظر، تاییدیه FDA را نیز بدست آورد.»