صدور روادید گردشگری خارجی پس از 20ماه ایستایی

به گزارش سیناپرس، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همراه با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونانشان روز یکشنبه 25 مهرماه سال جاری از نمایشگاه صنایع خلاق و فرهنگی واقع در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی بازدید کرد.

وی ضمن بازدید از این نمایشگاه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس درباره برنامه های مدون وزارت گردشگری در بازیابی این صنعت بعد از 20 ماه ایستایی به دلیل پاندمی کرونا گفت: برای توسعه گردشگری  ابتدا باید آن را از خواب چندین ماهه بیرون بیاوریم. در واقع در وهله نخست باید به احیای صنعت گردشگری بپردازیم. در همین راستا طی مصوبه ای که از ستاد ملی کرونا دریافت کردیم، با موافقت رییس جمهور قرار شد وام ‌هایی که مراکز گردشگری و پروژه‌ های تفریحی دریافت کرده بودند و به دلیل مشکلات ناشی از پاندمی کرونا قادر به پرداخت آن نبودند، طی تمهیداتی تا آخر سال مهلت باز پرداخت داشته باشند.

ضرغامی گفت: حتی در بحث های مالیاتی که اهمیت بسیاری برای کشور دارد، با طرحی که از سوی وزارتخانه ارائه شده است و ستاد کرونا هم تصویب کرد، مجدداً تاریخ پرداخت مالیات مجموعه های گردشگری به تعویق افتاده است. در همین راستا فردا جلسه ای مشترک بین من و وزیر امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل وزارتخانه برگزار می شود که می خواهیم به طور رسمی صدور روادید گردشگری خارجی را اعلام کنیم. آیین نامه این فرآیند هم تدوین شده است.

وی ضمن ارزیابی خود از بازدید این نمایشگاه گفت: اغلب شرکت ها یا دانش بنیان هایی که در عرصه صنایع خلاق کار می کنند، عمدتا در مسیر کاربردی و عملیاتی شدن هستند و صرفا به جنبه های تئوری و نظری نمی پردازند. خوشبختانه حلقه ای مفقوده در صنایع دستی را در این شرکت ها دیدم و باعث افتخار است که نیروهای جوان و خلاق در این زمینه با جدیت زیاد فعالیت می کنند.

ضرغامی افزود: بازدید امروز من و معاونانم در ادامه فعالیت وزارتخانه بسیار تاثیر گذار است به ویژه در حوزه صنایع دستی. ما داشته های فراوانی داریم اما توانایی چندانی در عرضه درست این داشته ها را نداریم. یعنی تسهیل در عرضه و در کنار آن تقویت اقتصاد در تمامی حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی به ویژه صنایع دستی از جمله مشکلات جدی ما بوده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امروز فضای مجازی مسیر ترویج فعالیت ها و توسعه آن را به خوبی فراهم کرده است و خوشبختانه مردم از سراسر دنیا می ‌تواند به توانمندی‌ ها و داشته های ما دسترسی پیدا کنند. در کل آینده درخشانی را برای صنایع خلاق متصور هستم. امیدوارم با ظرفیت های خوبی که در خانه های خلاق داریم و با توجه به زیرساخت هایی که ایجاد شده است، بتوانیم ماموریت های این وزارتخانه را به خوبی انجام دهیم.
 

وزارت میراث به دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست

ضرغامی در ادامه با اشاره انتشار اخباری مبنی بر حفر چاه در کنار مقبره کوروش گفت: درباره حل مشکلات مردم پاسارگاد در بحث کشاورزی واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی شاهد بودیم؛ در واقع بر مبنای سخنرانی که در شورای اداری فارس در حضور رئیس‌ جمهور انجام شد برخی از افراد مغرضانه یا غیر مغرضانه به نشر اطلاعاتی دست زدند که حقیقت نداشت. وزارت میراث به دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست و تعجب می‌کنم به این تحریف عجیبی که صورت گرفته است. اما در حدی بود که احساس کردم حتی نیاز به پاسخ ندارد. در کل حل مشکلات مردم وظیفه ماست. تحریف هم ماندنی نیست و این حرف ها ناشی از استنباط غلط در فضای مجازی بوده است.

توسعه صنایع خلاق منوط به بازارسازی است

در ادامه سورنا ستاری با اشاره به تجاری سازی علوم انسانی گفت: یکی از برنامه های ما در توسعه صنایع خلاق کشور که بیش از ۱۵۰۰ صنعت در معاونت علمی به ثبت رسیده است، تجاری سازی علوم انسانی است. گفتنی است، علوم انسانی یکی از بحث‌ های جدی در توسعه صنایع خلاق است. بنابراین بازارسازی یکی از بحث‌ های جدی ما در توسعه صنایع خلاق است.

وی افزود: اغلب شرکت های فعال در عرصه صنایع خلاق آمیخته با فناوری نظیر هوش مصنوعی یا تکنیک های جدید ساخت قطعات است. در واقع فناوری عنصر مهم در توسعه صنایع خلاق است. در کل  تجاری سازی علوم انسانی یکی از بحث‌های جدی معاونت علمی است. امیدواریم با همکاری وزارت میراث و گردشگری و صنایع دستی به توسعه صنایع خلاق برسیم.

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا