کشف قبر اسکندر مقدونی در مصر

به گزارش سیناپرس، مقامات باستان شناسی مصر به طور رسمی اعلام کردند مقبره اسکندر مقدونی در این کشور قرار داشته و شواهد کافی برای اثبات این موضوع وجود دارد. بر اساس این گزارش، محمد عمران ، مدیر بخش گردشگری شهر سیوه (سیوا) اعلام کرد شواهدی متعدد نشان می دهد که مقبره اسکندر مقدونی در منطقه مرایی (Marai)  قرار گرفته است.

محمد عمران در این رابطه توضیح داد که در سال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ در این محل یک معبد و مقبره کشف شده که دارای سبک یونانی بوده و مطالعات بعدی منجر به شناسایی مدارک محکمی شد که تعلق آن به  اسکندر مقدونی را تائید می کند.

منطقه سیوا در شمال غربی مصر و در مجاورت صحرای لیبی بوده و ۵۶۰ کیلومتر با قاهره پایتخت مصر فاصله دارد. سیوا به دلیل میراث باستانی خود مشهور است زیرا آثار باستانی متعددی با هزاران سال پیشینه در این منطقه وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، دو ماه پیش، وزارت آثار باستانی مصر از کشف مجسمه اسکندر مقدونی پس از نه ماه حفاری در یک سایت مسکونی و تجاری باستان در اسکندریه خبر داده بود که باستان شناسان معتقدند مرکز تجارت بین المللی مصر در دوره بطلمیوس به شمار می رفته است.

مصطفی وزیری، دبیرکل عالی شورای آثار باستانی مصر نیز در این رابطه اعلام کرد: هنگام جستجو در محله الشطبی اسکندریه، شبکه ای بزرگ از تونل ها و مخازنی که برای ذخیره باران ، هدایت سیل و آبهای زیرزمینی ساخته شده بودند، کشف شد که احتمالا مربوط به دوره اسکندر و جانشینان وی در مصر باشد.

به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۲۰ ، لیانا سووالتزی ، باستان شناس یونانی مدعی شد که مقبره اصلی اسکندر را ۲۰ سال پیش در مصر کشف کرده است اما از آن زمان به بعد دولت های یونان و مصر از ادامه کار وی جلوگیری کردند.

در خاتمه باید به این موضوع اشاره کرد که صحت تعلق مقبره سیوا به اسکندر مقدونی هنوز توسط مجامع بین المللی باستان شناسی تایید نشده و صرفا بر  اساس ادعای مقامات مصری گفته می شود این مقبره از آن سردار مشهور یونان باستان است. پژوهشگران معتقدند کشف مقبره اسکندر را می توان یکی از بزرگترین یافته های بین المللی در زمینه باستان شناسی محسوب کرد.

منبع: greekcitytimes