کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما خلیج فارس اوایل مهر به بهره برداری می رسد

عباس نوبختی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه 95 درصد کشتی ساخته شده است افزود: کشتی تحقیقاتی اکنون به آب انداخته شده و مراحل آزمایش و راه اندازی سیستم های آن در حال انجام است.وی اظهار کرد: در واقع ساخت تجهیزات فیزیکی کشتی به پایان رسیده و 5درصد باقیمانده مربوط به انجام آزمایش های تخصصی سیستم ها است که بعد از پایان یافتن آن می توان گفت ساخت کشتی به طور 100 درصد انجام شده است.

وی با بیان اینکه دو نوع آزمایش روی کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما در حال انجام است گفت: یکی از آنها آزمایش ' بندری ' است که در این روش تمام 33 سیستمی که بر روی کشتی نصب شده است راه اندازی و مورد آزمایش قرار می گیرد که این مرحله تا آخر مرداد ماه به پایان می رسد.

نوبختی افزود: روش دوم یک سری آزمایش ها است که در دریا انجام می شود که این روش نیز تا اواخر شهریور و اوایل مهرماه به پایان می رسد که در این زمان کشتی آماده بهره برداری می شود.
وی اظهار کرد: برای ساخت کشتی تحقیقاتی 20 میلیارد تومان اعتبار توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای ساخت آن تامین شده است و برای تجهیز برخی سیستم ها نیز مبلغ 6 میلیارد تومان درخواست داده ایم که در صورت تخصیص تجهیزات به روزی بر روی این کشتی نصب می شود.
پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال 1388 به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارایه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز شد.
این شناور تحقیقاتی با 50 مترطول، 10مترعرض و 12 متر ارتفاع و 5.3 متر آبخور و 4 آزمایشگاه قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11خدمه و تکنسین کشتی و 16 نفر محقق) در آب های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود 3 هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام رساند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا