نخستین انسان ها از سیبری به آمریکا مهاجرت کردند

به گزارش سیناپرس،پیش از این باستان شناسان به دلیل شباهت ابزارهای سنگی بومیان پیش از تاریخ امریکا با مردم اولیه ژاپن، منشا انسان های اولیه در آمریکا را سرزمین ژاپن می دانستند  اما تحقیقات جدید، این نظریه را رد می کند زیرا بررسی های ژنتیکی نشان دهنده تفاوت ژن های اولین بومیان آمریکایی و ساکنان ژاپن است.

در این مطالعات دانشمندان فرم و ساختار هزاران دندان جمع آوری شده از سایت های باستان شناسی در قاره آمریکا ، آسیا ، استرالیا و جزایر اقیانوس آرام را مطالعه کردند.

ریچارد اسکات، سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد گروه انسان شناسی در دانشگاه نوادا درباره موضوع فوق گفت: مطالعات ما مبتنی بر یک الگوریتم خاص است که برای محاسبه این احتمال طراحی شده که یک فرد ویژگی های ریخت شناسی یکی از پنج گروه جغرافیایی آسیای شرقی ، شمال آمریکا ، جنوب آمریکا ، آسیای جنوب شرقی و استرالیا-ملانزی را  داشته باشد.

این تجزیه و تحلیل ها نشان داد که دندانهای مردم فرهنگ جومون باستان در ژاپن و دندانهای قدیمی ترین ساکنان آمریکای شمالی شباهت زیادی به هم ندارند. به گزارش سیناپرس،در عوض ، داده ها نشان داد که بین دندان های جمعیت های قدیمی سیبری و بومیان آمریکایی قرابت دیده می شود.

بر این اساس می توان ادعا کرد که گروهی از مردم سیبری حدود ۲۵ هزارسال پیش از طریق تنگه برینگ وارد قاره آمریکا شده اند. تنگه ای که منطقه آلاسکا و روسیه را در آخرین حداکثر یخبندان به آمریکا متصل می کرد. البته در آن زمان سطح دریا به میزان قابل توجهی پایین تر از امروز بوده و امکان عبور از خشکی در بین دو قاره وجود داشت.

بررسی های ژنتیکی نیز نشان دهنده ارتباط قوی بین جمعیت باستانی سیبری و بومیان آمریکایی است که  یافته های اسکات را تأیید می کند. از سوی دیگر مقایسه دی ان ای اقوام باستانی ژاپن و امریکا نیز هیچ شباهتی از تداخل ژنتیکی بین نسب مادری و پدری جمعیت اولیه جومون و آمریکا پیدا نکرد.

به گفته محققان باید توجه داشت که علی رغم این مطالعات، هنوز بسیاری از سوالات حل نشده در این رابطه وجود دارد. دانشمندان هنوز تلاش می کنند تا بدانند انسان چه زمانی برای اولین بار به نیمکره غربی رسیده و انسان های نخستین با چه سرعتی در قاره آمریکا پراکنده شدند؟

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعات و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی PaleoAmerica منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم:  احسان محمدحسینی