نخستین نفس زندگی چگونه شکل می گیرد؟

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از لایو ساینس، درعرض چند ثانیه بعد از تولد، کودک برای اولین بار با ریه هایش اکسیژن دریافت می‌کند و برای اینکه این اتفاق روی دهد، ریه های کوچک و سیستم گردش خون نوزاد باید در عرض چند ثانیه تغییر کنند. چگونه نوزاد انسان تنها چند ثانیه پس از تولد می تواند سخت ترین نفس زندگی‌اش را بکشد؟

پاسخ به این سؤال به ما کمک می کند تا به نحوه عملکرد سیستم گردش خون (ریه و قلب) در رحم پی ببریم. ریه ها در دوران بارداری اکسیژن به جنین نمی دهند. در عوض، آن‌ها در حین رشد تا حدی منقبض شده و با مایع پر می‌شوند و جنین اکسیژن لازم را از طریق بند ناف از جفت دریافت می کند.

از آنجا که ریه ها هنوز با اکسیژن درگیر نیستند، بیشترین جریان خون جنین از طریق دو رگ خونی منحصر به دوران جنینی  ریه را دور می زند.

سوراخ بیضی به خون اکسیژن دارِ بند ناف اجازه می‌دهد که مستقیماً از دهلیز راست قلب به دهلیز چپ برود، در حالی که در بزرگسالان، خون از دهلیز راست به به بطن راست و ریه ها می رود و دوباره به قلب بر می‌گردد. رگ دوم که مجرای شریانی نامیده می شود، شریان اصلی بدن و شریان اصلی ریه را به هم متصل می کند و باعث می شود خون اکسیژن دار جنین از ریه ها دور شود.

سمت راست قلب نوزاد متولد شده برخلاف قلب بزرگسالان عملکرد غالبی نسبت به سمت چپ دارد اما بعد از تولد بطن چپ غالب می شود و مسؤول ارسال خون به بدن است. در حالی که بطن راست خون حاوی دی اکسید کربن بیشتر و اکسیژن کم تر را به ریه ها می رساند.

و اما ثانیه ای بعد از تولد سلولهای مسؤول ترشح مایع در ریه های جنین شروع به جذب مایع می کنند. اکنون ریه آماده اکسیژن گیری است و اولین تورم ریه های پر شده از اکسیژن فشار و مقاومت جریان خون در ریه ها را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

هنگامی که فشار ریه کمتر از فشار خون سیستمیک باشد یا کم تر از فشاری  باشد که در طول انقباضات قلبی به رگ های خونی وارد می شود سوراخ بیضی بسته می شود.در نبود سوراخ بیضی و بسته شدن مجرای بین دو دهلیز، خون بدون اکسیژن از دهلیز راست به بطن راست جریان می یابد و سپس به ریه ها ارسال می‌شود.

جالب است بدانید که حدود 5 دقیقه طول می کشد تا در یک نوزاد سالم این تغییرات جادویی رخ دهد.

مترجم: هاجر غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا