نظام آموزشی بر پرورش هوش ارتباطی دانش آموزان توجه کند

وی تاکید کرد: ما در آموزش و پرورش و هم نظام آموزش عالی، هیچ سرفصلی برای مهارتهای ارتباطی نمی بینیم و توجه به تقویت هوش ارتباطی مغفول مانده است.

دکتر بشیر خالقی پور، دکترای ارتباطات در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اصفهان، اظهار داشت: هوش ارتباطی متفاوت تر از آن چیزی است که مردم با آن آشنایی دارند. این موضوع یک ویژگی و استعداد نهفته و البته عملیاتی در عرصه ارتباطات میان فردی، گروهی و حتی جمعی است که بر میزان موفقیت افراد و ایجاد حس خوشبختی تأثیر مستقیم دارد.

خالقی پور گفت: وقتی فردی در شرایطی قرار می گیرد که باید بهترین واکنش کلامی را از خودش بروز دهد، هوش ارتباطی به گونه ای عمل کرده و شرایط را به گونه ای تثبیت می کند که ارتباطات مؤثر و بهتری شکل گیرد. در این شرایط افراد موانع ذهنی میان یک رابطه را زودتر از میان برداشته و مسائل را بهتر حلاجی می کنند، ضمناً بر مبنای دنیای معانی مخاطب، بهترین پیام را تولید و ارسال می کنند.

وی تأکید کرد: افراد دارای هوش ارتباطی، بهتر می توانند برنامه ریزی و ارتباطاتشان را مدیریت کنند، البته از سوی دیگر باید گفت هوش ارتباطی اکتسابی است و افراد می توانند طی آموزش های مختلف به عالی ترین حد خود برسند یا حتی به دلیل رکود فکری، عدم یادگیری و یا شرایط نامساعد روحی، ضریب هوشی فعلی خود را نیز از دست دهند و تنزل یابند. بنابراین نمی توان گفت که هر کس یک سطح مشخص از هوش ارتباطی را دارد و تا پایان عمر در این سطح باقی می ماند بلکه می تواند خود را ارتقا دهد یا حتی افول کند.

این استاد حوزه ارتباطات اضافه کرد: محققان اخیراً به این نتیجه رسیده اند که در زمان هایی که افراد مهارت های ارتباطی جدیدی می آموزند، تمریناتی را در این زمینه انجام می دهند، همچنین زمانی که گفتگو، بحث و تبادل نظر می کنند، بخشی از ذهن که متولی این هوش است، سلول های خاکستری این افراد شروع به تکثیر شدن می کند و در نقطه مقابل، تعداد این سلول ها کاهش می یابند.

در روزهایی قرار است شاهد بازگشایی مدارس باشیم، لازم است که نظام آموزشی کشور در کنار تأکید بر هوش ریاضی و حفظیات، بر هوش ارتباطی دانش آموزان نیز تمرکز کند و سرفصل های درسی مربوط به مهارت های ارتباطی را هم به دروس آن ها بیافزاید.

گزارش: امیر امین الرعایا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا