ارزهای دیجیتالی که پشتشان به طلا گرم است

 سرمایه‌گذاری در چنین رمزارزهایی همانند خرید طلا اما به صورت دیجیتال است.

در واقع سرمایه‌گذاران با خرید رمزارزهای با پشتوانه طلا می‌توانند رمزارز خریداری کنند ولی در واقع صاحب طلایی می‌شوند که در خزانه مربوطه به صورت فیزیکی نگهداری می‌شود.

بازار رمزارزها نوسانات خاص خودش را دارد و برخی سرمایه‌گذاران با وجودی که از نزدیک شاهد رشد بازار رمزارزها هستند، هنوز نمی‌توانند با اعتماد کامل سرمایه خود را وارد چنین بازاری کنند و ترس‌ها و نگرانی‌هایی در مورد از دست رفتن سرمایه خود دارند.

برخی فعالان حوزه اقتصاد کماکان بر این باورند که سرمایه‌گذاری روی طلا، زمین،‌ خودرو و بسیاری از اموال فیزیکی معقول‌تر است و حتی اگر سود آن قابل مقایسه با بازار رمزارزها نباشد،‌ اما سرمایه از دست نمی‌رود و سرمایه‌گذار شب راحت می‌خوابد و نگران ریزش‌های هیجانی و ناگهانی که بعضا در بازار رمزارزها دیده می‌شود، در چنین مواردی وجود ندارد.

اما در دنیای مدرن امروزی که برای هر مساله‌ای،‌ بالاخره راهکاری پیدا می‌شود،‌ فعالان بازار رمزارزها نیز برای آنکه بتوانند خیال سرمایه‌گذاران را آسوده‌تر کنند، راهکار دیگری را در پیش گرفته و رمزارزهایی با پشتوانه طلا را معرفی کرده‌اند.

نکته مهم: مطالب ارائه شده در این مقاله به معنی سیگنال خرید یا فروش نیست و صرفا دانش روز را در حوزه رمزارزها منتقل می‌کند.

رمزارز با پشتوانه طلا چیست؟

رمزارز با پشتوانه طلا در گروه ارزهای دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین‌ها (Stablecoin) قرار می‌گیرد که برخلاف تتر یا سایر استیبل‌کوین‌هایی که دارای پشتوانه دلار و سایر ارزهای دیگر هستند،‌ پشتوانه‌ آن طلاست. در واقع به میزانی که توکن طلا به بازار عرضه می‌شود، به همان میزان طلای فیزیکی و واقعی در خزانه بانک‌ها و شرکت‌های امانتداری قرار داده می‌شود.

در واقع وقتی سرمایه‌گذار، رمزارز با پشتوانه طلا خریداری می‌‌کند، شبیه به آن است که طلای دیجیتال خریداری کرده است. در واقع یکی از مزیت‌های اصلی چنین توکن‌هایی آن است که پشتوانه طلای فیزیکی دارند. وقتی سرمایه‌گذار از این توکن‌ها خریداری می‌‌کند، در واقع در طلای موجود در خزانه بانک یا شرکت سرمایه‌گذاری مربوطه سهیم می‌شود و به جای نگه داشتن طلا به صورت فیزیکی که می‌تواند خطرات خودش را از نظر سرقت به همراه داشته باشد، طلای دیجیتالی در قالب رمزارز خریداری کند.

در این صورت وقتی قیمت جهانی طلا دچار نوسان می‌شود، قیمت توکن مربوطه نیز به همان میزان تغییر خواهد کرد. خرید طلای دیجیتال مزایای بسیاری دارد. برای مثال سرمایه‌گذار می‌‌تواند در صورت رویت نوسان یا کاهش قیمت بازار طلا، به سرعت تصمیم‌گیری کرده و رمزارز مربوطه را در اوج قیمت بازار بفروشد و مجددا در شرایطی که بازار قیمت‌ها دچار نوسانات نزولی شد، مجددا در کف قیمت خرید جدیدی انجام دهد. حال آنکه وقتی فرد طلای فیزیکی خریداری می‌کند، خرید و فروش آن به این سرعت نخواهد بود.

رمزارزهای با پشتوانه طلا برای افرادی که نگرانی‌های بسیاری در مورد بازار ارزهای دیجیتال دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود و شبیه به آن است که فرد طلای دیجیتالی خریداری کرده باشد.
معرفی رمزارزهای با پشتوانه طلا

در بازار ارزهای دیجیتال، رمزارزهای مختلفی با پشتوانه طلا وجود دارند که در ادامه چند نمونه از آنها معرفی می‌شوند.

تتر گلد (Tether Gold)

توکن تتر گلد در واقع یکی از رمزارزهای شرکت تتر محسوب می‌شود که پشتوانه آن طلا است. تتر گلد در واقع روی کیف پول‌‌های اتریوم و ترون قابل نگهداری و همچنین قابل انتقال است. در حالیکه پشتوانه رمزارز تتر، USDC دلار آمریکا است،‌ پشتوانه توکن تتر گلد (XAUT)، طلای فیزیکی است.

همچنین گفتنی است که رمزارز تتر گلد (XAUT) بر بستر استاندارد ERC-20 بلاکچین اتریوم و شبکه TRC20 بلاکچین ترون قرار دارد.

هر واحد رمزارز تتر گلد (Tether Gold) در واقع معادل یک اونس تروا از یک شمس طلای «Good Delivery London» است. طلای پشتوانه این توکن در خزانه سوئیس ذخیره می‌شود. جالب است بدانید که طلای فیزیکی برای این رمزارز با شماره سریال، میزان خلوص و وزن دقیق آن ثبت می‌شود و قابل شناسایی است. حتی در صورتی که سرمایه‌گذاران تمایل داشته باشند، می‌توانند طلای فیزیکی را دریافت کرده یا معادل آن پول دریافت کنند. همچنین می‌توانند دارایی خود را در قالب توکن نگهداری کنند. در واقع وقتی رمزارز تتر گلد را خریداری می‌کنند، به جای نگهداری از طلای فیزیکی، می‌توانند طلای دیجیتال در اختیار داشته باشند.

یکی از مدیران ارشد شرکت تتر معتقد است که تتر گلد یکی از پایدارترین سرمایه‌گذاری‌ها در جهان است که سرمایه‌گذار ضمن داشتن پشتوانه طلای فیزیکی، به راحتی می‌تواند دارایی خود را معامله کرده یا نگهداری کند.

صرافی‌های مختلفی تتر گلد را پذیرفته‌اند و امکان خرید و فروش را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده‌‌اند. هرچند خرید این رمزارز نیاز به مراحل تایید هویت دارد و لذا کاربران مقیم ایران برای خرید و فروش چنین رمزارزهایی با مشکلاتی از سوی صرافی‌های خارجی روبرو هستند.

البته همیشه راهکارهایی برای رسیدن به نتیجه وجود دارد و برخی صرافی‌ها هستند که برای مثال اجازه معاوضه بیت کوین را به تتر گلد می‌دهند تا از طریق راه‌های میان‌بر تریدرها بتوانند در بازار به فعالیت خود ادامه بدهند.

پکس گلد (PAX Gold)

شرکت پکسوس که مقر آن در آمریکا واقع شده، توکن‌های پکس گلد را با پشتوانه طلا ارائه می‌کند که معادل یک اونس تروا طلا خالص از شمش طلای ۴۰۰ اونسی Good Delivery London است که در خزانه‌های شرکت Brink نگهداری می‌شود. گفتنی است PaxG یک توکن بر استاندارد ERC-20 روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند.

پکس گلد نیز مانند تتر گلد پشتوانه طلا دارد و طلای واقعی نیز نزد شرکت پکسوس قرار دارد. در نتیجه سرمایه‌گذاران هنگام خرید این رمزارز در واقع مالکیت طلای واقعی را در اختیار خواهند داشت.

کارمزد معاملات پکس گلد از ۰/۰۳ تا یک درصد براساس میزان خرید می‌تواند متفاوت باشد.

دیجیکس گلد (DGX)

دیجیکس گلد نیز همانند تتر گلد و پکس گلد پشتوانه طلا دارد. در واقع توکن‌های DGX توسط شرکت سنگاپوری دیجیکس گلوبال ارائه می‌شود و هر واحد آن معادل یک گرم طلا است که در خزانه‌هایی در سنگاپور و کانادا نگهداری می‌شود.

گفتنی است اتحادیه شمش طلا، این خزانه‌ها را به صورت کامل زیر نظر دارد و اعتبار آنها را تایید می‌کند. سرمایه‌گذاران مجددا با خرید توکن‌های دیجیکس گلد می‌توانند طلای دیجیتالی را در اختیار داشته باشند که پشتوانه طلای فیزیکی دارد. کارمزد معاملات دیجیکس گلد در حدود یک درصد است که در هنگام معامله از سرمایه‌گذار دریافت می‌شود.

پرت مینت گلد (Perth Mint Gold)

یکی دیگر از رمزارزهای با پشتوانه طلا، پرت مینت گلد است. این توکن در واقع با پشتوانه طلا در خزانه پرت در استرالیای غربی پشتیبانی می‌شود. یکی از صرافی‌هایی که امکان معاملات این توکن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، صرافی کوکوین است که کاربران مقیم ایران نیز برای انجام معاملات در آن مشکلاتی همچون احراز هویت ندارند.

ملد گلد (Meld Gold)

استارتاپ استرالیایی «ملد گلد» توکن طلای مربوطه را در بلاک چین الگوراند (Algorand) ارائه می‌کند. مجددا این توکن نیز همانند رمزارزهای دیگر مانند تتر گلد، دارای پشتوانه طلا است که در خزانه‌های استارتاپ استرالیایی نگهداری می‌شود.

 پیمان PayMon (PMN)

شاید برایتان جالب باشد بدانید رمزارز «پیمان» در بهمن ماه ۱۳۹۷ در ایران از طرف شرکت ققنوس با همکاری چهار بانک از جمله پارسیان، پاسارگاد، ملی و ملت با پشتوانه طلا رونمایی شد. در همان مقطع زمانی گفته شد که پشتوانه اولیه این رمزارز ایرانی، دو کیلوگرم طلا است و به ارزش یک سوت طلای ۲۴ عیار است.

خرید ارز دیجیتال پیمان با ریال و تتر امکان‌پذیر است. ارزش این رمزارز متناسب با قیمت طلا در بازار تهران که توسط اتحادیه طلا و جواهر مشخص می‌شود،‌ در نوسان است و کارمزد معاملات آن نیز حدود ده درصد است. سرمایه‌گذاران می‌توانند در برخی صرافی‌های ایرانی رمزارز پیمان را خریداری کنند. همچنین امکان خرید آن از طریق وب‌سایت ققنوس نیز وجود دارد.

در آن مقطع زمانی که رمزارز پیمان با پشتوانه طلا معرفی شد، امید آن می‌رفت که بازار ارزهای دیجیتال به شکل دیگری در ایران مورد توجه قرار گیرد و حتی برنامه‌هایی نیز برای این موضوع درنظر گرفته شده بود.

با این وجود اکنون وضعیت بازار رمزارزها در ایران هنوز مشخص نیست و باید دید در آینده چه نگاهی به حوزه شکل خواهد گرفت و چه سرنوشتی در انتظار تریدرها و سرمایه‌گذاران رمزارزها در ایران رقم خواهد خورد.

جمع بندی

در پایان باید گفت قیمت رمزارزهای با پشتوانه طلا به قیمت لحظه‌ای طلا وابسته است. بی‌شک مراجعه به طلافروشی و خرید طلا با هدف سرمایه‌گذاری کاری زمان‌بر است. همچنین نگهداری فیزیکی طلا نیز مشکلات خاص خودش را دارد. در این بین رمزارزهای با پشتوانه طلا در تلاشند بتوانند موانع مربوط به معامله و نگهداری طلای فیزیکی را برطرف کنند.

این رمزارزها برای افرادی که تمایل دارند هم در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته و هم روی طلا سرمایه‌گذاری کنند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

هرچند باید به این نکته مهم توجه داشت که ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا با وجودی که از ثبات قیمتی بالاتری برخوردارند و تا حدی جزو استیبل‌ کوین‌ها محسوب می‌شوند، اما کماکان با نوسانات قیمت طلا قیمت آنها نیز تغییر می‌کند. همچنین برای کاربران مقیم ایران که نمی‌توانند در تمامی صرافی‌های خارجی حساب کاربری احراز هویت شده در اختیار داشته باشند نیز موانع دیگری به میان می‌آید. هرچند در برخی صرافی‌ها کماکان امکان معامله رمزارزهای با پشتوانه طلا برای کاربران سراسر جهان وجود دارد.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا