تجاری سازی و اشتغال زایی به کمک شرکت های خصوصی

دکتر محمد حسین بهشتی، استاد پژوهشگاه پلیمر و رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با سیناپرس گفت: هم اکنون طرح های مصوب و در حال اجرای این مرکز به سه دسته طرح های کلان ملی فناوری( طرح های که اثربخشی ملی، منطقه ای و بین المللی داشته و نیاز به هماهنگی بین سازمان های مختلف دارند)، طرح ها ملی فناوری" (توسعه یک فناوری نوین مورد نیاز کشور) و طرح های توسعه فناوری (توسعه یک فناوری نوین با بازار مناسب) تقسیم بندی می شوند.

وی افزود: از سال 1378 (سال شکل گیری این مرکز) تاکنون 360 طرح در این مرکز مصوب شده که تعداد 148 طرح در حال حاضر با موفقیت خاتمه یافته و به بهره برداری رسیده است. هم اکنون نیز 165 طرح در حال اجرا داریم؛ طرح هایی که اغلب شان به تدریج در حال اتمام هستند و طرح های جدیدی مصوب و آغاز می شوند. از این تعداد 37 طرح از فرودین امسال مصوب شده و در حال اجراست. مابقی طرح ها مربوط به سال های گذشته است زیرا مقیاس زمانی مختلفی برای اتمام پروژه شان دارند.

وی خاطرنشان کرد: اوایل تاسیس این مرکز برای اجرای اغلب طرح ها با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها طرف قرارداد بودیم اما طی چند سال اخیر عمدتا برای اجرای این طرح ها با شرکت های خصوصی قرارداد منعقد می شود زیرا هدف اصلی تجاری سازی، تولید و رفع نیازهای داخلی کشورمد نظر است. قطعا تحقق اهدافی مانند تجاری سازی، اشتغال زایی و رفع نیازهای جامعه با کمک این شرکت ها انجام می شود بنابراین اغلب مجریان این طرح ها شرکت های خصوصی هستند.

بهشتی به نحوه حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این شرکت ها اشاره کرد و گفت: اصولا مجری یک طرح برآوردی از هزینه های پروژه دارد. طبیعتا توان مالی ما برای کمک به این شرکت ها زیاد نیست از اینرو حضور بهره بردار یا سرمایه گذار حتی در طرح هایی که نیاز به سرمایه گذاری زیادی هم ندارند الزامی است بنابراین در حال حاضر بخشی از این هزینه توسط خود شرکت و بخش دیگر از سوی بهره بردار یا سرمایه گذار تامین می شود.

به گفته وی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بخشی از اعتبارات طرح را در قالب وام قرض الحسنه به این شرکت ها اختصاص می دهد و از آنجایی که پرداخت ها از طریق صندوق های پژوهش و فناوری انجام می شود این صندوق ها حدود 4 درصد کارمزد اخذ می کنند.

وی ادامه داد: این وام بر حسب میزان موفقیت و هزینه اثبات فناوری در برخی از طرح ها، حدود 10 تا 20 درصد و گاهی پنجاه تا 100 درصد تبدیل به بلاعوض می شود و در قالب جایزه تجاری سازی به شرکت ها تعلق می گیرد.

وی به افزایش طرح ها و بودجه اختصاصی معاونت علمی برای حمایت از شرکت های  فناور اشاره کرد و گفت: طی سال های مختلف از نظر شکل کار وضعیت مختلفی داشته ایم. از ابتدای امسال تا کنون 37 طرح، سال گذشته 82 طرح، سال 98 هم 58 طرح و سال 97، 10 طرح و سال 96 نیز 19 طرح مصوب داشتیم. طی دو سال اخیر به علت تحریم ها و نیازهای فوری کشور، معاونت علمی توانسته اعتباراتی را اخذ و در راستای رفع نیازهای کشور در اختیار شرکت ها قرار دهد.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری عنوان کرد: طبعا برحسب افزایش تعداد طرح ها و سال تصویب اعتبارات متفاوت بوده است. در حال حاضر برای 165 طرح جاری، مبلغ هزار و پانصد و سی و پنج میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است؛ از این میزان 664 میلیارد تومان (43 درصد) سهم معاونت علمی و مابقی سهم مجری و بهره بردار است. 37 مورد این طرح ها امسال مصوب شده اند و مابقی طرحهای مصوب سالهای قبل اند. تاکنون 302 میلیارد تومان از سهم معاونت پرداخت شده و 362 میلیارد تومان نیز تا پایان امسال و سال های آتی برای اجرای این طرح ها پرداخت خواهد شد.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا