طراحی برج های مسکونی تصفیه هوا در پاریس

سینا پرس : امروزه در سراسر دنیا تمامی کلان شهر ها و  شهرهای بزرگ با مشکلات دما و کیفیت هوا مواجه هستند و این مساله تنها مخصوص شهرهای کشور چین با جمعیت زیادش نیست . به باور کارشناسان ، با توجه به گسترش جمعیت شهرها و افزایش آلودگی های هوا در آنها باید راهکارهایی را برای افزایش بخشیدن به فضای سبز شهرها به کار گرفت .

به همین دلیل ، تالار شهر پاریس به موسسه معماری Vincent Callebaut Architectures ماموریت داده است تا به طراحی برنامه ای منسجم برای شهر پاریس بپردازد و در آن برنامه باید تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه ای در این شهر تا 75 درصد کاهش یابد .  

در این پروژه برنامه ای پیشنهاد شده که پاریس هوشمند 2050 نام گرفته است و در آن طرح های مجموعه ای از هشت برج با تکنولوژی بسیار پیشرفته با تاکید بر طبیعت ، گیاهان سبز  و طراحی پایدار ارائه شده است .

این تصاویر به ما کمک می کنند تا بتوانیم آینده ای سبز را که ممکن است برای برخی از شهرهای دیگر نیز پیش آید ، در حال حاضر مشاهده  کنیم .

تصویر 1-  شهر پاریس در سال 2050

در این تصویر شهر پاریس و برج ایفل به همراه دیگر برج های زیست محیطی دیده می شوند.

تصویر 2- آسمانخراش های زیست محیطی (Farmscrapers)

تاکنون به این مساله فکر کردید که ممکن است در وسط شهر از مزرعه ای از آسمانخراش ها عبور کنید؟ در یکی از طرح های موسسه معماری Callebaut ، برج ها به صورت مزرعه های عمودی هستند که در قلب و حومه شهر قرار خواهند گرفت . سه برج گیاهی که نه تنها همانند فیلتر به تمییز کردن هوا کمک می کنند بلکه مواد غذایی مورد نیاز افراد برج ها را نیز تولید خواهند کرد . قابل توجه است که در این مزارع زباله های آلی مخلوط شده و به متان تبدیل می شوند که در استفاده مجدد برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد. در این برج ها آب باران ذخیره شده و برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

تصویر 3- برج پل ها  (Bridge Towers)

موسسه معماری Vincent Callebaut Architectures در طرح دیگری ، برج پل ها که بر روی رودخانه ای در این شهرساخته خواهد شد را به عنوان دروازه رودخانه پاریس معرفی می کند . شکل این آپارتمان ها دو پل با طرح نیمرخ عروس دریایی بوده که از آب بیرون آمده است . توربین های بادی چند تیغه همچون توربین هایدروالکترونیک (hydroelectric) که وابسته به تولید نیروی برق به وسیله آب یا بخار هستند ، در این طرح به تولید برق پرداخته  و به پمپ کردن سرما و گرما در زمان لازم به آپارتمان های مسکونی خواهند پرداخت .

تصویر 4-  برج لانه زنبوری  (Honeycomb Towers)

در ایالات متحده امریکا به این گونه خانه ها مسکن افراد کم درآمد گفته می شود در حالی که در پاریس به مسکن با اجاره متوسط مشهور هستند . موسسه معماری Callebaut طرح ساخت این برج ها را با مواد ارزان قیمت داده و در آن زیبایی شناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است .  هدف این موسسه از ارائه طرح برج های لانه زنبوری تغییر به طور کلی بوده است . در این برج ها خانه های بسیار کوچک در کنار هم چیده شده اند و با باغ هایی از سبزیجات که برای تامین مواد غذایی ساکنان برج ها به وجود خواهند آمد ، در هم آمیخته اند . جدارهای دیوارهای این برج ها از دو لایه عایقی ساخته خواهند شد تا انتقال صدا را کاهش دهند . در پشت بام های این برج ها پانل های حرارتی و فتوولتائیک خورشیدی نصب خواهد شد تا به تولید برق مورد نیاز برج ها بپردازند .

تصویر 5- برج های  ضد دود (Anti- Smog Towers)

در طرح ارائه شده توسط موسسه معماری Callebaut یک راهرو زیست محیطی وجود دارد که دارای راه آهن ، راه دوچرخه سواری و گردش  و همچنین مراتع ، جنگل و باغ است . این برج که مشرف به برج طوفان خواهد بود با وجود گیاهان فراوان همچون یک پوشش دی اکسید تیتانیوم ، به از بین بردن دود و آلودگی می پردازد . این پوشش به نور خورشید واکنش نشان می دهد و آلاینده های موجود در هوا را خنثی می کند . توربین های بادی محوری که در ایوان های بخش مسکونی قرار خواهند گرفت به تولید برق می پردازند و وجود منسوجات قابل انعاطف پذیر فتوولتائیک بر روی سقف نه تنها از نور خورشید استفاده کرده و برق تولید می کند بلکه به ذخیره آب باران و شبنم نیز می پردازد که مورد استفاده گیاهان قرارخواهد گرفت .

تصویر 6-  برج کوهستان (Mountain Towers)

موسسه معماری Callebaut با ارائه طرح برج کوهستان قصد دارد تا در پاریس را با قله های سبز و انرژی های تجدید پذیر پر سازد . خیابان معروف rue de Rivoli خیابانی است که از غرب به شرق کشیده شده و حدود یک مایل (1.60 کیلومتر) در امتداد رودخانه سن ادامه دارد و در قرن شانزدهم برای حل مشکل ترافیک و مشکلات بهداشت منطقه ساخته شده بود . در برنامه جدیدی که برای این منطقه در نظر گرفته شده است ، در طول روز با کمک پنل ها و پوشش های خورشیدی به استفاده از انرژی های نوری و حرارتی پرداخته و آنها را به نیروی های برق و گرمای برای گرم کردن آب تبدیل می کنند . با برق اضافی نیز می توان به پمپاژ کردن آب به بالای برج ها پرداخت و در آنجا آب را ذخیره کرده تا در طول شب نیز با استفاده از این آب ذخیره شده به تولید برق پرداخته و به این روش که آب از ارتفاع بلند برج همانند آبشاری بر روی توربین ها ریخته خواهد شد تا با چرخش توربین ها برق تولید شود . در بالکن های خانه های این برج ها فیلترهایی وجود دارند که به تمییز کردن هوا خواهند پرداخت .

تصویر7- برج آشیانه بامبو (Bamboo Nest Towers)

چهار ساختمان بزرگ ، ساختار برج آشیانه بامبو را تشکیل می دهند . این ساختمان ها برای تجلیل از منشور آتن لو کوربوزیه (Le Corbusier’s Athens Charter) (که یک منشور معماری است) به نام های پوچینی (Puccini) ، پالرمو (Palerme) ، ریمینی (Rimini) و وردی (Verdi) خوانده می شوند. این برج ها بیشرین جمعیت شهر را در خود جای خواهند داد . وجود باغ و فضاهای سبز در بالکن ها به تصفیه و خنک کردن هوا به طور طبیعی می پردازند . استفاده از وسیله ای قیفی شکل برای سرعت بخشیدن به باد پیش از ورود به توربین های بادی و افزایش خروجی توربین های بادی باعث می شوند تا برق تولیدی افزایش پیدا کند . برق اضافی تولید شده با تمرکز به دستگاه جمع کننده حرارت خورشیدی (solar-thermal collector) واقع بر روی سقف ، تولید بخار را برای استفاده در توربین های بخار به وجود می آورد . 

تصویر 8- برج فتوسنتز  (Photosynthesis Towers)

موسسه معماری Callebaut در نظر دارد تا آسمانخراش های شیشه ای 689 فوتی (برابر با 210 متری) و فولای بسازد که به نام  Tour Montparnasse شناخته می شوند . در این برج ها تفرجگاه های عمومی با مواد پیزوالکتریک (piezoelectric) جاسازی خواهند شد که با هر مرحله در این پارک عمودی به خنثی کردن کربن و  تولید برق می پردازند . تالاب گیاهی پالایش به پاک کردن و تصفیه و بازیافت آب می پردازد و آن آب را برای تغذیه باغ های معلق مصرف خواهد کرد . در بخش شیشه های بیرونی ، میکرو جلبک ها کشت خواهند شد که گرمای خورشید را جذب کرده و به خنک کردن داخل کمک خواهند کرد . با این روش تخمین زده می شود که کار سیستم خنک کننده ساختمان ها تا 50 درصد  بهبود بخشیده شود . قابل توجه است که با گاز متان تولید شده توسط جلبک ها ، یک پالایشگاه سوخت های زیستی در زیر زمین راه اندازی خواهد شد که به تولید برق بپردازد .

تصویر 9-  برج های مانگرو (Towers Mangrove)  

برج های مانگرو برج هایی هستند که با الهام گرفتن از درختان مانگرو یا کرنا طراحی شده اند . موسسه معماری Callebaut این برج ها را برای یکی از شش ایستگاه راه آهن شهر پاریس در نظر گرفته است . این برج ها از دفترهای کار، هتل ها و خانه های مسکونی که به مسافران اسکان خواهند داد ، تشکیل می شوند . دولت از هنر تکنولوژی انرژی تجدید پذیر برای تولید انرژی بیشتر در ایستگاه استفاده خواهد کرد . خازن های فیزوالکتریکی (piezoelectrical capacitors) به تولید انرژی جنبشی و سپس انرژی برق خواهد پرداخت . پانل های خورشیدی به تبدیل نور خورشید به  انرژی تجدید پذیر می پردازند و پوشش های سفید در اکسید تیتانیوم در خروجی واکنش نور خورشید به تجزیه آلاینده ها خواهد پرداخت . وجود حجم زیادی از گیاهان  در این برج ها نیز به جذب دی اکسید کربن و تصفیه هوا کمک خواهد کرد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا