ایجاد کمیته ای در کمیسیون فرهنگی مجلس برای تامین نیازهای صنایع فرهنگی خلاق

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی لحظاتی قبل ضمن حضور درپارک ملی علوم و فناوری های نرم و  صنایع فرهنگی از بخش ها و قسمت های مختلف این پارک همچون بخش بی تیک، نمایه پردازان پندار، سنا ایده آفرین و … بازدید کرد و در جریان دغدغه ها و فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری این مجموعه ها قرار گرفت.

به گزارش سیناپرس، در ادامه این بازدید آقاتهرانی در جمع مدیران پارک ملی علم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی حضور یافت و به تبادل نظر در باب اهمیت اقتصاد فرهنگ و تجاری سازی آن پرداخت.

ایمانی در ابتدا با اشاره به تاسیس پارک ملی علم و فناوری های نرم به عنوان تنها مجموعه فعال در عرصه تجاری سازی هنر و فرهنگ گفت: نخستین بار است که در کشور مجموعه ای اینچنینی با رویکرد اقتصاد فرهنگ شکل گرفته و نزدیک به چهار سال است که به فعالیت می پردازد. از آنجایی که فرهنگ همیشه به عنوان یک عنصر مظلوم در برنامه ریزی ها در نظر گرفته می شده، با همین دغدغه بود که به دنبال تاسیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی رفتیم. ما به سختی توانستیم مجوز تاسیس این مجموعه را بگیریم؛ چرا که در نظام آموزش عالی چنین فرآیندی تدبیر نشده بود که پارکی در عرصه علم و فناوری بتواند در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت کند. خوشبختانه تشکیلات، نهادها و سازمان ‌ها به ما نزدیک شدند و توانستیم اهداف موثری را در کنار یکدیگر به ثمر برسانیم.  

وی ادامه داد: همکاری با دانشگاه علم و فرهنگ تاثیر بسزایی در توسعه این مجموعه و گسترش فعالیت های این پارک داشته است. گفتنی است؛ این دانشگاه رتبه بسیار خوبی در علم کشور دارد و جزء دانشگاه هایی است که فرصت اشتغال زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد و این باعث توانمندی و رشد دوسویه هر دو مجموعه شده است.

ایجاد شغل مهمترین کار در حوزه فرهنگ و فناوری

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه این نشست گفت:  توفیق بسیار خوبی بود که در جریان بازدید از شرکت های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی قرار گرفتم. در جهان غرب توسعه علم مبنای تجربی و عقلی دارد. با توجه به تجربه زیسته خودم تمامی علوم از هنر و فناوری تا علوم هسته ای با تجربه و عقل پیشرفت می کند، اما ما ابزار دیگری هم داریم که می توانیم به خوبی از آن در راستای پیشرفت علم و فناوری بهره بگیریم؛ وحی و الهامات الهی ابزار دیگری است که خطا پذیر هم نیست.

وی افزود: هنوز در بسیاری موارد تجربه اشتباه پذیر بوده است، اما ما می توانیم با تکیه بر الهامات و وحی و ارتباط با اهل بیت، به توسعه علمی کشور برسیم که متاسفانه باور درست و دقیقی در این عرصه وجود ندارد.

آقا تهرانی با اشاره به فعالیت های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: انجام کارهای خلاقانه در حوزه فرهنگ و فناوری بسیار پسندیده است که باید بدون ترس و تردید آن را پیش برد. ایجاد شغل مهم‌ ترین نتیجه ای است که پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به خوبی توانسته در این عرصه ظاهر شود.

وی افزود: یکی از ویژگی های مهم این مجموعه جهادی بودن آن است. خوب است در بند روال دست و پا گیر اداری نباشید و مانند یک جهادگر عمل کنید. به اعتقاد من لازمه اصلی ادامه فعالیت موثر چنین مجموعه ای ایستادگی، اتکا به خود و با درایت کافی عمل کردن است. انسان‌های مجاهد منتظر دیگران نمی ماند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: پارک صنایع فرهنگی از کار فرهنگی ترس نداشته باشد، این پارک کارهای خلاقانه انجام داده و همت والایی را صرف کرده است، کار شما باید جهادی باشد اگر جهادی نباشد جواب نخواهید گرفت، برای مثال ما در کمیسیون فرهنگی مجاهدانه عمل کردیم، کمیسیون ما سه بحث هشتاد و پنجی داشته است، بررسی کمیسیون در همان بحث جمعیت ۷۰۰۰ نفر ساعت زمان برد.

وی در انتها با اشاره به ایجاد کمیته ای در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباب تامین نیازهای صنایع فرهنگی خلاق گفت: اگر بتوانید در ذیل قانون،  یافته ها و اهداف خود را به خوبی تدوین کنید که در گزارشی کامل و جامع ارائه شود، تا زمانی که من در کمیسیون هستم پای شما می ایستم. ما در تلاش هستیم کمیته ‌ای در جهت فعالیت‌های فرهنگی در کمیسیون فرهنگی خانه دولت فعال کنیم تا بتواند برای شما تسهیلاتی دریافت کرده که دارای ردیف درست باشد.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا