سیاره های پنهان؛ شکار جدید ستاره شناسان

به گزارش سیناپرس، دانشمندان بین الملل با استفاده از قوی ترین آنتن رادیویی جهان، موفق به کشف ستاره هایی شده اند که به شکلی غیرمنتظره، امواج رادیویی ساطع می کنند و احتمالاً دارای سیاراتی پنهان در دور و بر خود هستند.

این کشف توسط پژوهشگرانی از دانشگاه کوئینزلند استرالیا و همکارانشان در رصدخانه ملی آسترون هلند با استفاده از قوی ترین رادیو تلسکوپ جهان به نام «لوفار» حاصل شده است.

آنها می گویند: «ما سیگنال هایی را از 19 ستاره کوتوله قرمز دریافت کرده ایم که چهار مورد از آن ها را تنها با وجود سیاره هایی که در حال گردش به دور آن ها هستند، می توان توضیح داد».

به گفته این محققان، «ما مدت ها است می دانیم که برخی سیارات از جمله سیارات منظومه شمسی ما امواج رادیویی قدرتمندی از خود ساطع می کنند، زیرا میدان مغناطیسی آن ها با بادهای خورشیدی در تعامل است. اما تاکنون سیگنال های رادیویی از سیارات خارج از منظومه شمسی دریافت نشده بود».

این کشف یک گام مهم برای علم نجوم رادیویی است و می تواند به کشف سیارات بیشتری در سراسر کهکشان منجر شود.به گزارش سیناپرس، چراکه تا پیش از این، ستاره شناسان تنها قادر به تشخیص نزدیک ترین ستارگان در تابش پایدار رادیویی بودند و به غیر از آن، تنها از گازهای بین ستاره ای و یا اجرام عجیبی مانند سیاه چاله ها، چنین امواجی دریافت می شد.

این دانشمندان می گویند: «اگرچه نمی توان 100 درصد مطمئن بود چهار ستاره ای که ما بررسی کرده ایم، میزبان سیاراتی باشند، اما باید گفت با توجه به دانش فعلی ما، تنها در صورت تعامل یک ستاره با سیارات است که چنین امواج رادیویی تولید و ساطع می گردند».

به گفته آن ها، اکتشافات انجام شده با لوفار تازه در آغاز راه خود است. اگرچه این تلسکوپ تنها توانایی نظارت بر ستارگانی را دارد که تا حدود 165 سال نوری از ما فاصله دارند.

آن ها اشاره کرده اند، «با پایان یافتن ساخت تلسکوپ رادیویی استرالیا و آفریقای جنوبی که امیدواریم در سال 2029 شروع به کار کند، تیم پژوهشی ما می تواند صدها ستاره مربوطه را در فواصل بسیار بیشتر مشاهده و بررسی نموده و در خصوص وجود سیارات مربوطه تحقیق کند».

به گزارش سیناپرس، قابل ذکر است این یافته های جالب توجه را نشریه معتبر Nature Astronomy منتشر کرده است.